Boekrecensie Blue Aloha

Bedwelmende teksten van Patrick Modiano in Blue Aloha (5 sterren)

Een bijzonder kleinood, en een Nederlandse primeur is Blue Aloha, vier korte teksten van Patrick Modiano, waaronder zijn debuut uit 1966, Je suis un jeune homme seul. Modiano-kenner Dirk Leyman neemt een kwart van het totaal aantal bladzijden van dit boekje voor zijn rekening, met een uitgebreide karakterisering van het labyrintische oeuvre van de Nobelprijswinnaar van 2014 en een nawoord. En het begint met een biografische schets van Modiano, geschreven door zijn echtgenote Dominique Zehrfuss, die hem al ruim veertig jaar kent.

Zehrfuss typeert de schrijver als een ‘metafysische detective’ en zijn oeuvre als ‘een haast geluidloos gedicht’. Het is een prachtige inleiding op deze kleine staalkaart van Modiano’s werk, waarin ook de liefhebber van zijn werk nieuwe kanten van de schrijver zal ontdekken.

In ‘Ik ben een eenzame jongeman…’ immers, waarmee de bundel opent, is nog niets terug te vinden van het omfloerste halfduister waarin Modiano’s hoofdpersonen zich normaal gesproken begeven. Het is een satirische novelle over Modiano’s eigen generatie, die van de babyboomers, die zich in slaap laten sussen door zoetsappige muziek, ongebreideld consumentisme en de massamedia. De eenzame, opstandige ik-verteller zit, met zijn generatiegenoten, in luxe concentratiekampen die zijn afgerasterd door roze plastic prikkeldraad en die worden bestierd door dr. (Timothy) Leary, die erop uit is om de jongeren murw te maken en, uiteindelijk, uit te roeien.

De andere teksten zijn bekender terrein, maar niet minder bedwelmend. Het etherische ‘De tijd’ waarin de hoofdpersoon besluit om een vroegere kennis op te zoeken, ademt die modianesque sfeer van een vervlogen tijdperk. De man in kwestie, Guy Scheffer, is een ongrijpbare, ‘katachtige’ figuur die niet ouder lijkt te worden en de gave van de kunst van het verdwijnen lijkt te bezitten. Blue Aloha is een langspeelplaat met van die ijle luchthavenmuziek die hij zegt te hebben geproduceerd.

Patrick Modiano: Blue Aloha
Uit het Frans vertaald door Maarten Elzinga
Vleugels; 78 pagina’s; € 21,95.

De boekenredactie
Op allerlei manieren over boeken schrijven, daar is de boekenredactie van de Volkskrant de hele dag mee bezig. Maar hoe kiezen zij welke boeken uit het enorme aanbod worden behandeld, en hoe bepaal je wat goed en slecht is? Boekenchef Wilma de Rek: ‘Een roman is goed als je erin wilt blijven wonen.’