Review

Bedwelmend voetenwerk in Until the Lions

Dans - (Akram Khan Company / Holland Festival)

Het lichaam van de bijna 42-jarige wereldster Akram Khan danst nog wel even door. En hoe. Met twee jonge vrouwen danst hij in Until the Lions een driehoeksgevecht dat in exase raakt.

Scène uit Until the Lions. Beeld Jean-Louis Fernandez

Het gerucht ging dat Until the Lions zijn afscheidsvoorstelling zou worden als danser. De Brits-Bengalese wereldster Akram Khan, over een maand 42 jaar, zou nog één keer zijn combinatie laten zien van de kathakdans - snelle pirouettes met ingewikkeld ritmisch voetenwerk - en de vloeiend-lange lijnen en energieke sprongen van moderne dans. Bijna niemand voert dit zo bedwelmend uit als Khan. Zijn lichaam blijkt echter nog door te kunnen. En hoe. Tijdens de Nederlandse première van Until the Lions cirkelt hij extatisch rond, aangevuurd door vier zingende en roffelende musici.

Nog fit maar duidelijk bezig met ouder worden: Khan kijkt zijn bedaagdere evenknie geregeld in de ogen, een donkergrijze schedel, gemodelleerd naar zijn hoofd. Ze verbeelden samen de figuur van prins Bheeshma, die in de gedanste vertelling (een zijlijn uit het hindoeïstische epos De Mahabharata) een koningsdochter rooft, maar jaren later wordt gedood door haar incarnatie (een vrouwelijke geest in mannelijk strijderslichaam).

Twee jonge vrouwen geven krachtig gestalte aan de koningsdochter Amba en haar wedergeboorte Shikhandi. De sierlijke Ching-Ying Chien zwiert over en rond het podium, met haarfijne details in vinger-, arm- en voetmotoriek.

Until the Lions

Dans. Akram Khan Company. Holland Festival: 24/6, Gashouder Westergasfabriek, Amsterdam.

De Shikhandi van Christine Joy Ritter is stoer; met aardse motoriek vliegt ze als viervoeter over de boomstam. Als barstende nerven met iets te veel spektakel de jaarringen aan flarden scheuren, raakt het driehoeksgevecht in extase.

Kathak komt van kathakar, verhalenverteller. In Until the Lions vertelt Khans lichaam de details: het spart en sart met de vlugge vrouwen. Ze dansen een pleidooi voor een ambigue versmelting van vrouwelijke en mannelijke krachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.