Bedrijven trekken weer meer geld uit voor advertenties

Amsterdam Adverteerders geven weer wat meer uit aan commercials op radio, televisie en in kranten en folders. Dit blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau Nielsen dinsdag publiceerde....

De bruto mediabestedingen namen in de eerste drie maanden van dit jaar met 5,6 procent toe vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, tot bijna 1,3 miljard euro. Aan televisiereclame werd 580 miljoen euro uitgegeven, een stijging van 3,6 procent. Bij radio steeg het bedrag met 6,1 procent tot 118 miljoen euro.

Het was voor het eerst sinds juli vorig jaar dat de bestedingen aan radiospotjes groei lieten zien. Binnen de audiovisuele sector daalden alleen de reclame-inkomsten in de bioscopen en fors, met ruim 28 procent tot 2 miljoen euro.

Nielsen is voorzichtig om conclusies aan de stijging te verbinden. ‘Het zijn brutocijfers. We hebben geturfd hoeveel en waar er is geadverteerd en dat vermenigvuldigd met de officiële tarieven. Het is goed mogelijk dat er in werkelijkheid veel minder is betaald vanwege hoge kortingen’, zegt een woordvoerder van Nielsen.

Maar dat is niet de ervaring van Laurens van der Hulst, mediadirecteur bij ZIGT, een bedrijf dat andere bedrijven helpt bij het inkopen van advertenties. ‘De advertentiemarkt heeft duidelijk weer de weg omhoog gevonden’, zegt hij. ‘Er wordt weer extra geld uitgetrokken. Bedrijven durven weer.’

In 2009 hielden veel ondernemingen volgens hem de hand op de knip. ‘In tijden van crisis is de boekhouder de baas. Die hebben vorig jaar vaak een dikke streep door advertentiebudgetten gezet’, aldus Van der Hulst.

Vooral consumentenadvertenties groeien volgens hem. ‘In de business-to-businessmarkt gebeurt nog niet veel. Maar dat zal niet lang duren. Net zoals vorig jaar iedereen elkaar de put inpraatte, praten we elkaar nu weer uit de put.’ Van der Hulst voorspelt ook dat de markt voor personeelsadvertenties weer snel aantrekt.

Bij de gedrukte media zag alleen de krant de inkomsten aan advertenties toenemen met een groei van 14,1 procent tot 219 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden