Bedrijven stellen richtlijnen: nooit over de klant twitteren

Grote Nederlandse bedrijven stellen richtlijnen op over sociale media, om te voorkomen dat werknemers of de bedrijven zelf in opspraak komen. De aanpak verschilt sterk.

Foto afp

'Het is simpel,' zegt Harold Reusken, woordvoerder van ING, 'wanneer je komt werken bij ING teken je een geheimhoudingsverklaring. Daar moet je je aan houden op verjaardagsfeestjes en tijdens het bellen in de trein, maar ook bij het gebruik van sociale media.'

Toch merkte ING afgelopen jaren dat alleen de geheimhoudingsverklaring niet volstaat. De bank besloot daarop een interne bewustwordingscampagne te starten. 'Werknemers moeten beseffen dat alles online terug te vinden is, zowel wat je over je persoonlijke leven plaatst, als over ING. We proberen deze bewustwording op een sympathieke manier te organiseren, bijvoorbeeld door publicaties in het interne magazine.'

Fusie ING en Postbank
'Toen ING en de Postbank fuseerden werd er online veel gediscussieerd over de fusie, bijvoorbeeld op blogs en Twitter. Daar kwam de kredietcrisis nog eens bovenop', vervolgt Reusken. 'We merkten dat medewerkers behoefte hadden te reageren op die onlinediscussies. Toen hebben we het webcare-team in het leven geroepen, dat ING vertegenwoordigt op internet. We willen niet dat gewone medewerkers zo maar uitspraken doen over het bedrijf.'

TNT denkt daar anders over. Het postbedrijf maakte in september de 'richtlijnen sociale media' bekend. Een team van woordvoerders en kenners werkte maanden aan de totstandkoming van het document, dat zowel in het Nederlands en Engels als het Mandarijn en Braziliaans-Portugees op de website te raadplegen is. TNT moedigt werknemers juist aan zich online als zodanig te profileren. De richtlijn stelt: 'Dankzij sociale media hebben onze medewerkers de mogelijkheid hun stem te laten horen en de TNT-mentaliteit online te laten zien. Het is een vorm van empowerment met een aanzienlijk potentieel om de reputatie van ons bedrijf te versterken.'

Lees het hele verhaal in de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.