Interview Beau van Erven Dorens

Beau van Erven Dorens gaat de latenighttalkshow van RTL helemaal anders doen. ‘Dit tijdslot is dood’

Met de naam van zijn latenighttalkshow, Beau, is Beau van Erven Dorens alvast gelukkig: alles beter dan RTL Late Night

Beeld Martyn F Overweel

Beau van Erven Dorens twijfelt nog hoe hij de kijkers maandagavond tijdens zijn eerste uitzending zal begroeten. ‘Welkom bij Beau? Nee, dat krijg ik mijn strot niet uit. Misschien gewoon: welkom. Of: goedenavond, dames en heren. Ik weet nog dat Twan Huys op een gegeven moment zei: ‘Welkom bij RTL Late Night met Twan Huys.’ Grinnikt. ‘Dat zég je toch niet?’

Ben je blij met de titel Beau?

‘Ja, want dan hoefde het tenminste geen RTL Late Night te heten.’

Toen Twan Huys vorig jaar Humberto Tan opvolgde, voelde Beau van Erven Dorens (48) zich gepasseerd. Hij had toch laten zien dat hij het kon toen hij Tan verving met RTL Summer Night? Zeven maanden later moest Huys al vertrekken, omdat er te weinig mensen keken. De zomermaanden werden opgevuld door Art Rooijakkers, maar ook zijn Zomer met Art trok niet veel kijkers, meestal rond de 200 duizend.

Nu mag Van Erven Dorens het proberen op de late avond bij RTL 4, met een talkshow die simpelweg Beau heet. ‘Ik zat in het voorjaar bij Peter van der Vorst, onze nieuwe programmadirecteur, en hij zei: we willen dat jij het gaat doen. Godverdomme, dacht ik, eindelijk. Het is alsof je met een vliegtuig over de stad vliegt met een spandoek: laat mij een talkshow doen. Die zomer dat ik Humberto had vervangen was toch een soort open sollicitatie.’

Hij wist ook meteen hoe hij het zou aanpakken. ‘Ik pakte een viltje en maakte een tekeningetje: hier zit ik aan een bureautje, hier de gasten op een bank en hier het publiek. Toen klapte een van Peters creatievelingen een laptop open: zij hadden óók die opstelling bedacht. Later begonnen mensen toch te zeggen: er moet een tafel in. Ik zei: dan neem ik een motorzaag mee en ga ik als een losgeslagen corpsbal dat ding live doormidden zagen.’

Wat is er zo erg aan een tafel?

‘Met een tafel gaat het bij Matthijs, Eva en Jeroen al supergoed, moet ik dan óók aan zo’n tafel? Ik verveel me als ik tv kijk – al die tafels. Dan kan iedereen wel zeggen: met een bank mislukt het, daar is Jinek een voorbeeld van. Maar ik vind dat geen argument. Ik wil kunnen bewegen.’

Ik moet dan denken aan Paul de Leeuw die door een studio met publiek loopt.

‘Ja, maar minder zenuwachtig dan dat. Dat werkt misschien in een zaterdagavondshow, niet in een talkshow met serieuze onderwerpen. We gaan voor het Amerikaanse late-nightgevoel, zoals David Letterman of Jay Leno. We praten op één plek. Maar die studio is zo ingericht dat je ook aan de wandel kan gaan. Ik heb hier een groot scherm, zeg ik dan tegen een gast, loop even mee en leg me uit hoe die bosbranden in de Amazone ontstaan.’

Je hebt al best wat flops op je naam staan en toch kwam je er altijd weer bovenop. Staat er voor jou nog veel op het spel?

‘Alles staat op het spel. Er zijn veel mensen die zich verheugen op mijn ondergang. Ik heb net de Gouden Televizier-Ring (voor Beau Five Days Inside, red.) en de Zilveren Televizier-Ster gewonnen en ben Omroepman van het Jaar geworden. De enige weg is naar beneden. Dat is de dynamiek van het BN’er-schap.’

Maar met het programma is het andersom: de kijkcijfers kunnen alleen omhoog.

‘Dat is zo. Al zul je zien dat het dan toch nog omlaag kan. Ik zit er in voor de lange termijn. Ik ben 48 en heb al 20 jaar tv-ervaring – allemaal voorbereiding op deze talkshow. Ik zie dit programma als een van mijn laatste kunstjes. Als ik dit nu goed doe, dan blijf ik dit een tijdje doen en dan is het klaar. Ik heb geen zin om op tv oud te worden.’

Als je dinsdag wakker wordt, welk kijkcijfer stelt je dan gerust?

‘Ik ga daar zeker geen uitspraken over doen. Maar ik hoop natuurlijk dat veel mensen benieuwd zijn en inschakelen. Op de redactie hebben we het erover gehad: hoe kunnen wij in die eerste weken, waarin wij misschien wel de belangrijkste politici en grootste gasten zien vertrekken naar de concurrentie van Jinek en De Wereld Draait Door, boven op de actualiteit zitten en tegelijkertijd eigen onderwerpen aankaarten? Je kunt maar één opdracht uitvoeren: die items zo goed mogelijk maken. Mijn interesses zijn erg verbreed de afgelopen jaren, ik zit in de haarvaten van de maatschappij, vind ik zelf, door mijn daklozenprogramma’s en Beau Five Days Inside. Daar moeten we gebruik van maken. Neem het onderwerp psychoses. Er zijn 100 duizend mensen in Nederland die daarmee kampen, van wie 75 procent niet wordt geholpen. Dat zijn de mensen die Els Borst vermoorden of in de Amsterdamse metro iemand neersteken. Ik maak liever daar een supergoed item over dan dat ik de grootste gast van de dag vang.’

Jullie gaan de slag om de gast niet aan?

‘Jawel, dat gevecht gaan we ook aan. Maar in het begin moet ik ervan uitgaan dat we die slag verliezen. Als ik minister was en tussen Beau of Jinek kon kiezen, koos ik ook voor Jinek.’

Moeten de verwachtingen worden bijgesteld op dit tijdstip op deze zender? Het streven was lang een miljoen kijkers.

Schiet in de lach. ‘Dit tijdslot is dood. Als je testbeeld op RTL 4 uitzendt, heb je waarschijnlijk 200 duizend kijkers. Toen Humberto begon, bouwde hij snel aanzien op – mensen wilden daar zitten. Later is hij dat verloren en bij Twan en Art is dat niet meer teruggekomen. Aan de overzijde bij Jinek gaat het ondertussen supergoed. En dan heb je ook nog SBS 6, daar stort John de Mol brandkasten met geld leeg. Wij zitten kortom in een underdogpositie. Maar in deze tijd, met Netflix en YouTube, heeft een livetalkshow juist bestaansrecht – dáár gebeurt het.’

Je zei dat 20 jaar tv-ervaring allemaal voorbereiding was op deze talkshow. Waarom is een talkshow het hoogste van het hoogste?

‘Met een dagelijkse talkshow sta je midden in de samenleving. Je praat met mensen die ertoe doen over het nieuws dat ertoe doet. Dat vind ik prachtig. Dat is net alsof je een croupier bent en de kaarten mag schudden. Dan komt staatssecretaris Paul Blokhuis met mij praten over het daklozenbeleid, op de dag dat het nieuws bekend wordt dat het aantal daklozen in tien jaar tijd verdubbeld is. Of Gordon die terugkomt uit een afkickkliniek in Zuid-Afrika, ik zou zó graag met hem daarover praten. Martin Koolhoven die een nieuwe film gaat maken en dat bij ons onthult. Ik heb jarenlang als tafelheer bij Matthijs van Nieuwkerk gezeten en ik vond het altijd prachtig om te zien hoe de actualiteit daar voor je ogen ontstond.’

Beeld ANP

Heb je Van Nieuwkerk om advies gevraagd?

‘Nee. Hij is een van mijn grote voorbeelden. Hij kan een erwtje zo belangrijk maken dat je er 25 minuten naar wil kijken. Zie dit erwtje, het is een Nederlands erwtje dat de hele wereld overgaat, wat een joie de vivre! Maar ik heb geen zin om hem op te bellen voor advies, alsof hij mijn vader is. Hij is nu een concurrent van me. Ik heb Paul de Leeuw wel gebeld.’

Wat heb je hem gevraagd?

‘Waar moet ik voor oppassen? Je kunt in je fantasie doorschieten. Ik ben geen komiek. Ik moet niet proberen grappen te maken. Zo heb ik een paar mensen gebeld. Mensen die gemeen durven te doen. Ik heb Frits Barend even gebeld. En Henk van Dorp. Mensen die de basis van een goed journalistiek gesprek begrijpen. Je hebt verschillende tactieken. Je kunt dezelfde vraag honderd keer stellen. Of je kunt echt een gesprek aangaan, dat is meer mijn stijl. Ik verheug me erop een gesprek te voeren met Thierry Baudet. Meteen aanvallen werkt vaak averechts.’

En heb je contact gehad met Twan Huys?

‘Nee, helemaal niet. Heb ik geen behoefte aan en hij al helemaal niet. Ik zou hem wel als Amerikakenner aan tafel willen, want daar is hij supergoed in, maar dat gaat niet. Wat zou ik hem moeten vragen als ik hem opbel? Waar is het misgegaan?’

Waar denk jij dat het is misgegaan?

‘Ik vermoed: omdat hij niet bij zichzelf is gebleven. Hij is afgedreven van het harde journalistieke interviewen waar hij zo goed in is. Er zaten soms mensen bij hem aan tafel met wie hij helemaal niets had, daar sprak hij de naam niet eens goed van uit.’

Toen RTL Late Night met Twan Huys niet direct aansloeg werd er vanuit de RTL-top steeds meer op detailniveau bijgestuurd. Opeens zat Patty Brard elke week naast hem.

‘Zolang je succes hebt, word je met rust gelaten. Loopt het een week niet, dan zeggen ze bij de zender: zullen we misschien Jan Smit en Guus Meeuwis in de uitzending zetten? Als het drie weken niet loopt, zeggen ze: volgens de kijkcijferanalyse moeten we meer met dieren doen. De volgende stap is dat je een soapster aan tafel krijgt die je niet kent. Dan komt er een focusgroep die is ingesteld zonder dat je het weet. Beau, jij praat zelf te veel, zegt de focusgroep. Dat soort analyses zijn de ziekte van deze tijd.’

Kun je nee zeggen tegen die bemoeienis?

‘Nou ja, RTL heeft natuurlijk wel een zeg, want het is hun geld. Maar de vraag is of het door dat soort bemoeienis beter gaat, ik denk eigenlijk van niet. Laat mij maar mijn gang gaan.’

Wat voorafging aan Beau
Beau is niet de eerste talkshow die Beau van Erven Dorens presenteert. Bij de zender Yorin had hij ook al een talkshow die Beau heette. En eentje die Beau Rivage heette. Bij Talpa presenteerde hij samen met Linda de Mol Linda en Beau op zondag. Met een dagelijkse talkshow heeft hij alleen ervaring van de zomer dat hij RTL Summer Night presenteerde, de vervanger van RTL Late Night

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden