Beatrix Ruf hoge positie Art Review Power-lijst

Het zijn de kunsthandelaren die de jaarlijkse Power 100-lijst aanvoeren van het toonaangevende tijdschrift Art Review. Het medium heeft de jaarlijkse lijst van machtigste mensen in de wereld van de moderne kunst bekendgemaakt. De Duitse Beatrix Ruf van het Stedelijk Museum staat op de 22ste plek en is daarmee de hoogst genoteerde figuur verbonden aan een Nederlandse instelling. Op 92 staat de Britse Charles Esche, directeur van het Van Abbemuseum.

Beatrix Ruf staat op de 22ste plek.Beeld anp

Op de lijst staan 27 handelaren, met op nummer één Iwan en Manuela Wirth, oprichters van Hauser & Wirth Gallery. Die heeft naast filialen in Zürich, Londen en New York afgelopen jaar ook een afdeling geopend in het landelijke Somerset in Groot-Brittannië; een kunstcentrum met een brede programma van landschapskunst tot architectuur. De hoogste plaats heeft het duo te danken aan de verandering die zij hebben aangebracht in het model van verkopen en promoten van kunst, aldus de Art Review. Hauser & Wirth is zich onder meer steeds meer als conceptuele, museale plek gaan gedragen terwijl het verkopen van de tentoongestelde werken uiteraard voorop blijft staan.

Beatrix Ruf

Naast de 27 dealers staan er 22 kunstenaars op de lijst: de hoogste notering is voor de Chinese Ai Wei Wei op nummer twee. Verder zijn onder meer kunstenaars Hito Steyerl, Cindy Sherman, Gerhard Richter, Jeff Koons, Steve McQueen en Yayoi Kusama vermeld. De hoogste notering voor een in Nederland werkzame professional is Stedelijk Museum-directeur Beatrix Ruf op nummer 22. Zij wordt door de 16-koppige jury geroemd om haar oog voor kritische kunstenaars en keuze voor onder meer samenwerking met Tino Sehgal, Liam Gillick en Ed Atkins in 2015. Ruf wordt vergezeld van 21 andere directeuren van publieke musea onder wie Glen Lowry van het MoMA in New York, Adam Weinberg van het pas heropende Whitney Museum aldaar Bernard Blisténe en Serge Lasvignes van Centre Pompidou in Parijs.

Artiest Jeff Koons maakt een foto van zijn sculptuur Balloon Venus.Beeld epa

6 curatoren

Van de zestien verzamelaars is de invloedrijkste volgens Art Review de Zwitserse Maja Hoffmann, oprichtster van de LUMA Foundation, op nummer 20 vermeld. Er staan 6 curatoren op de lijst, de hoogst geplaatste is Carolyn Christov-Bakargiev, curator van de Istanbul Biënnale dit jaar en Documenta 13 in 2012. In de lijst schitteren tot slot de kunstcritici in totale afwezigheid. De hele lijst staat op Art Review.

Documenta, waar Carolyn Christov-Bakargiev als curator verantwoordelijk voor was.Beeld Daniel Rosenthal