BBC gekrenkt door aanvallen rechtse media

De BBC ligt weer onder vuur van de Conservatieve regering en de rechtse media. Anders dan vroeger bijt de Britse publieke omroep van zich af.

Een man loopt langs het BBC gebouw in Londen.Beeld epa

Een BBC-interviewer staat met zijn microfoon tegenover de directeur van het British Museum. Op de achtergrond is een marmeren beeld te zien van de Griekse riviergod Ilissos. 'En was dit ledemaatloze standbeeld', vraagt de verslaggever hem, 'het slachtoffer van de wrede bezuinigingen van de Conservatieven?'

Met deze parodie gaf Matt, de huiscartoonist van The Daily Telegraph, weer hoe er in rechtse kringen wordt gedacht over staatsomroep BBC, zeker na een week waarin de politieke kleur van de omroep (en het vermeende potverteren) volop in de aandacht stond.

De jongste rel tussen de omroep en de regering ging over de najaarsbegroting. Nadat minister van Financiën George Osborne tevreden had geconstateerd dat de overheidsuitgaven weer terug zijn op het niveau van de jaren dertig, noemde een politiek verslaggever van radioprogramma Today dit 'buitengewoon': 'Je bent terug in het land van Road to Wigan Pier.' De verwijzing naar George Orwells boek uit 1937 over de belabberde situatie van Noord-Engelse arbeiders vormde volgens de Conservatieven het dieptepunt van een 'partijdige' en 'systematisch overdreven' verslaggeving over de regeringsplannen.

Ironisch genoeg kwam deze kritiek enkele dagen nadat BBC-bestuurder Danny Cohen journalisten had beschuldigd van 'lui en slordig werk'. Hij pikte The Sun eruit, de schandaalkrant die enkele pagina's ingeruimd om de 'partijdigheid' van de omroep uiteen te zetten, alsmede de graaicultuur ten burele. Zo zouden er liefst 91 BBC-managers zijn die meer verdienen dan premier David Cameron.

Kribbig

Vroeger zou de BBC dit over zich heen hebben laten komen. Aanvallen van de rechtse pers, mede gedreven door ideologische en commerciële motieven, komen vaker voor. Dit keer reageerde de omroep gekrenkt. In een blog zette Cohen gedetailleerd uiteen (met tekstballonnetjes naast de gewraakte alinea's) waarom de aantijgingen onjuist zijn, waarna de conservatieve Daily Telegraph op haar beurt aantoonde dat zijn correcties niet deugden. De kribbige reactie van de BBC heeft mogelijk te maken met het plan om het kijk- en luistergeld te verlagen of af te schaffen, een ingreep die de omroep direct zou raken.

De beschuldiging dat de BBC wat linksig is bestaat al jaren en is reeds onderkend in een intern onderzoek. Na zijn vertrek bij BBC's Newsnight klaagde presentator Jeremy Paxman, inmiddels uit de kast gekomen als conservatief, dat hij de redactie soms op een linkse studentensoos vond lijken. Conservatieve politici waken er doorgaans voor om de omroep te hard af te vallen. Net als de gebrekkig functionerende National Health Service kan 'Auntie' BBC immers rekenen op een speciaal plekje in de Britse harten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden