Bartók wekte het beest in het Gustav Mahler jeugdorkest

, met extatische strijkers en een wilde achtervolgingsscène. In Ravels Daphnis et Chloé toonden de musici dat dat hoge niveau ook anders kon klinken, genuanceerd en met aandacht voor details.

Beeld Decca-Kasskara

Tot en met 11 september reist het Gustav Mahler Jeugdorkest dwars door Europa. Een selectie van ruim honderd toptalenten loopt zich zo warm voor een loopbaan in een orkest of als solist.

In het Concertgebouw in Amsterdam presenteerden de 17- tot 26-jarigen een kleurrijke staalkaart van de vele gedaanten die het componeren in de eerste helft van de 20ste eeuw kon aannemen. Ongetwijfeld komt dat idee uit de koker van Ingo Metzmacher, de dirigent die altijd op zoek is naar spannende combinaties. Hij slingerde het publiek van Schönberg naar Gershwin en van Bartóks koortsige Wonderbaarlijke mandarijn naar de pastorale sferen in Daphnis et Chloé van Ravel.

Gustav Mahler Jeugdorkest o.l.v. Ingo Metzmacher met Jean-Yves Thibaudet: Schönberg, Gershwin, Bartók, Ravel.
29/8, Concertgebouw, Amsterdam.

Het duurde even voordat het ensemble op streek was. Aan het begin van de avond blies het koper de strijkers nog geregeld van de sokken, zeker in het openingsdeel van Gershwins Pianoconcert. De Franse pianogod Jean-Yves Thibaudet liet zich er niet door van de wijs brengen. Hij hield vast aan zijn zoetgekleurde interpretatie van de solopartij en maakte er, samen met Metzmacher, een romantisch plaatje van. Gelukkig was er in het langzame deel ruimschoots aandacht voor de strakke en tegelijkertijd kwetsbaar mooie toon van de solotrompettist uit het orkest. Zo kwam het toch nog goed met het jazzy karakter van het stuk.

De wonderbaarlijke mandarijn, een brok energie uit de koker van Béla Bartók, bracht het beest in het orkest naar boven, met extatisch glijdende strijkers en een wilde achtervolgingsscène. Zes slagwerkers hitsten de boel nog eens extra op.

Datzelfde hoge niveau kon ook nog een andere gedaante aannemen. In de fijn genuanceerde uitvoering van Ravels Daphnis et Chloé hoorde je een fluitist die hoog boven de pluknootjes van de contrabassen een weergaloze solo blies: orkestspel op zijn spannendst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden