Barstjes in de oerdegelijke Duitse tv

De braafste presentator is nog altijd de populairste op de Duitse televisie, al lijkt de tijd rijp voor wat meer avontuur....

Door Merlijn Schoonenboom

Op het eerste gezicht zien de meeste Duitse tv-presentatoren er, zacht gezegd, nogal degelijk uit. Wat kleurloze heren zijn het vaak, die zich keurig gedragen. Op één zaterdagavond per maand gaat alle aandacht echter naar twee volledig andere personages – overdreven blond, opvallend uitgedost, theatraal gesticulerend – die ook nog eens elkaars concurrenten zijn.

Dieter Bohlen, één van de twee, heeft een gezicht dat iets te gebruind is. Hij grijnst zijn witte tanden net te breed om vriendelijk te zijn. Hij leunt naar achter, laat zijn helblauwe ogen boosaardig twinkelen en zegt dan tegen een bevende jongeman op het podium: ‘Jouw nadeel is dat jij geen voordelen hebt’.

Bijna zes miljoen kijkers trok Bohlen de afgelopen zaterdagavonden als juryvoorzitter van Deutschland sucht das Supertalent, de zoveelste vertakking van het Idols-format op de Duitse televisie. Morgen beleeft de serie zijn ongetwijfeld massaal bekeken finale, en in januari gaat Bohlen gewoon weer verder met een reeks andere tv-shows.

Voor Nederlanders is Bohlen (55) een gezicht uit de jaren tachtig, uit het wat foute muziekgenre. Hij was de lange, blonde man met het keyboard van Modern Talking, die met hoge stem blij Your my heart, your my soul zong. In Duitsland is hij nadien gewoon doorgegaan; als producent van top-40 hits, als leverancier van boulevardbladschandalen en als maker van harde tv-grappen, die zijn werkgever RTL al bij de rechter deed belanden. Door Bild wordt hij op handen gedragen. Hij wordt er consequent als ‘Pop-Titan’ omschreven.

De geliefde vraag die veel Duitse tv-critici zich stellen is: waarom is uitgerekend een man als Bohlen zo invloedrijk in het Duitse tv-landschap? Een nieuwe aanleiding om daarover te filosoferen speelde begin december, toen Bohlen tegenover de aloude ZDF-familieshow Wetten dass...? stond geprogrammeerd.

Ongeoefende kijkers van Duitse televisie zullen in eerste instantie niet veel verschillen zien. Ook Thomas Gottschalk (59), de langjarige Wedden dat-presentator, kan groteske trekken niet ontzegd worden. Halflange felblonde haren, opvallende, vaak fluwelen pakken, vroeger gecombineerd met een Prince-hemd en een zwart puntbaardje. Gottschalk heeft in Duitsland de status van nationale tv-vader.

Zijn maandelijkse shows duren 3,5 uur. Iedereen die er toe doet, krijgt hij op zijn bank. Als Hollywoodsterren hun films moeten promoten, doen ze dat bij hem. Hij maakt dan ook geen harde grappen, maar laat iedereen al keuvelend zijn verhaal doen.

Toch is het monopolie van Gottschalk niet meer los te zien van het succes van mannen als Bohlen. Wedden dat bestaat in Duitsland al bijna dertig jaar, en Gottschalk haalde moeiteloos kijkcijfers van ruim boven de tien miljoen. Sinds vorig seizoen gaat het minder. De ZDF heeft naast Gottschalk al een jonge, aantrekkelijke assistente neergezet. Zij moet een jonger publiek aan de tv kluisteren, al die 3,5 uur lang.

Dat helpt op de lange termijn natuurlijk niets, zeggen tv-critici, die in de afnemende interesse een teken van de tijdgeest zien. De gestage neergang zou meer te maken hebben met de verandering van het traditionele tv-landschap. Zelfs in Duitsland verdwijnt de show op de zaterdagavond ten gunste van moderne formats voor specifieke doelgroepen.

De theatrale types Gottschalk en Bohlen vertegenwoordigen daarmee de tegenpolen van het Duitse mainstream tv-aanbod. Gottschalks glimmende outfits moesten lang de suggestie van glamour wekken, in een verder ongevaarlijke programmering voor een ouder publiek. De Mallorcabruine ‘Pop-Titan’ Bohlen met zijn beruchte grappen, spreekt meer de brede Bild-doelgroep aan, onder wie ook jongeren.

Inmiddels heeft het eerste Duitse onderzoek naar de populariteit van presentatoren een geruststellende mededeling afgegeven. Op één staat de presentator van het Duitse Weekend Miljonairs. Deze Günther Jauch is met bril, scheiding en een voorliefde voor vriendelijke gesprekken de triomf van volmaakte onopvallendheid. Want kijkcijfers kunnen Gottschalk en Bohlen prima leveren, maar het mag natuurlijk niet te theatraal worden op de Duitse tv.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden