Barstensvol actie
Het is een aloud thema: twee mensen - bij voorkeur man en vrouw, want dan kunnen ze verliefd worden - zijn veroordeeld tot elkaar vanwege een jacht op de moordenaar(s) van een geliefde, ze stuiten op een enorme politieke beerput, op geld, een machtsstrijd en corruptie, en ten slotte komen...
Amerikanen lusten er wel pap van. Iedere keer staat daar ook iemand op die dit thema volop nieuw leven inblaast. Gayle Lynds is de jongste ster op dit gebied. Ze schreef eerder Masquerade, maar wordt nu overladen met lofprijzingen van gevestigde collega's als Alan Folsom, Michael Connelly en Sue Grafton met Mosaic (HarperCollins, import Nilsson & Lamm;fl. 41,75), in vertaling De blinde pianiste (Archipel;fl. 49,90).
De jagers in Mosaic zijn de blinde pianiste Julia Austrian en de door zijn superieuren gemanipuleerde CIA-agent Sam Keeline. Ze nemen het op tegen de machtige Redmond-familie (waartoe Julia zelf behoort), een familie die te vergelijken valt met de Kennedy's, puissant rijk, allerminst scrupuleus en azend op macht, dus op het presidentschap. Voor moord op eigen familieleden deinzen ze zelfs niet terug.
Mosiac zit barstensvol actie en cliff-hangers, waardoor het verhaal nog aan tempo wint. Voor subtiele literaire hoogstandjes is weinig ruimte. Een kniesoor ook die valt over het feit dat Julia af en toe wél kan zien - op zo'n moment ziet ze wie haar moeder vermoordt. In een verhaal als Mosaic zijn ongerijmdheden acceptabel. Het gaat om spanning en actie en die levert Lynds volop.