Baroque Revisited: voorspelbare, weinige creatieve voorstelling

Baroque Revisited heeft de fut van een slecht begrepen eindexamenopdracht. Al werd de Passacaglia kwik-zilverig tevoorschijn gestreken door solovioliste Zefira Valova.

Beeld Sebastian Bolesch

Handen willen we zien: wie is tegen een experiment met barokmuziek? Niemand toch? Bach, Händel of een andere coryfee: waarom zou je hun werk niet testen op simultane klankacties en momenten van vervreemding?

Met dat doel reisde het Solistenensemble Kaleidoskop van Berlijn naar Amsterdam. Baroque Revisited heette het programma waarvoor het Muziekgebouw aan 't IJ het laboratorium was. De proef begon met klavecimbelmuziek uit een luidspreker. Discoballen leverden een psychedelisch lichteffect en weldra luisterden we naar piepschuim dat door een strijkstok werd onderzocht op z'n klankpotentieel.

De chef van dit lab heette Sarah Nemtsov (35). De Berlijnse componiste had uit een stapel barokmuziek stukken gekozen die zij vond aansluiten op de 'begripssferen' afwezigheid, verbondenheid en ruimte. Als vierde rode draad diende de passacaglia, een barokke vorm die in z'n sterkste gedaante hypnotiserende herhaling paart aan glanzende virtuositeit.

Toegegeven: de Passacaglia van Heinrich Ignaz Franz von Biber werd kwikzilverig tevoorschijn gestreken door solovioliste Zefira Valova. De overige 70 minuten van Baroque Revisited hadden de fut van een slecht begrepen examenopdracht. Verhaksel Bach. Verknip Biber. Voeg samen. Licht toe.

Er groeide een voorspelbare, weinige creatieve voorstelling. Al kende Nemtsovs eigen compositie Briefe een climax van ruige snaren. Ertegenover stond een potsierlijke, groepsseksachtige scène naar het script: wrijf met je strijkstok over de lessenaar van een ander.

Kaleidoskop speelt in de subtop van barokensembles. Hun oversteek naar hedendaags was een experiment als pr-praatje: het Holland Festival was niet de enige opdrachtgever die ervoor viel.

Baroque Revisited, Klassiek, Sarah Nemtsov, Solistenensemble Kaleidoskop. Amsterdam, Muziekgebouw aan 't IJ, 18/6.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden