Recensie Klassiek

Bariton Christian Gerhaher is doorgewinterd als Faust, broos en vol berusting ★★★☆☆

Een prettige kennismaking was het met bas Tareq Nazmi en sopraan Louise Alder. 

De Engelse oudemuziekspecialist John Eliot Gardiner bij een eerder concert. Beeld Getty

Vrijdagavond stond zowel publiek als orkest in het Concertgebouw als één man op in een respectvolle, roerloze stilte. Het was een eerbetoon aan oud-Concertgebouworkestchef Mariss Jansons, die het weekend daarvoor was overleden. Vervolgens speelde het orkest een van Jansons’ favoriete toegiften: de Valse triste van Jean Sibelius. Die is ook opgenomen en gepubliceerd op de website van het orkest.

Toen kwam John Eliot Gardiner op voor het oratorium Szenen aus Goethes Faust van Robert Schumann (1810-1856). Het klein bezette Concertgebouworkest werd omarmd door drie koren: het Nederlands Kamerkoor, het Laurens Collegium Rotterdam en het Nationaal Kinderkoor. Stijfjes liep Gardiner naar het podium, maar eenmaal dirigerend was hij zeer beweeglijk en soepel.

Het Concertgebouworkest met het Nederlands Kamerkoor, Laurens Collegium Rotterdam en Nationaal Kinderkoor. Beeld Jan Hordijk

Bariton Christian Gerhaher was doorgewinterd als Faust: hij zingt de rol al zo’n vijftien jaar. Hij gaf de eeuwige zoeker een menselijke stem, uitbundig in zijn verliefdheid op Gretchen, huiverig in het besef van zijn naderende dood. Als Dr. Marianus, de belichaming van de verlichte Faust, was Gerhaher nog sterker. Geen mooizingerij tijdens de tenhemelopneming van Faust; Gerhaher zong broos en vol berusting.

Een heel prettige kennismaking was het met bas Tareq Nazmi (36) en sopraan Louise Alder (33). Nazmi heeft een diepe, krachtige stem. Alder beschikt over een groot bereik, helder en sterk in de hoogte, warm in de laagte. Schumanns oratorium is fragmentarisch: de orkestpartij is de verbindende factor. Ondanks de subtiele dynamische schilderingen onder Gardiner was de orkestklank hier en daar wat dun. Lof voor de koren als een troostende kroon van commentaren op de hoogromantische uitingen van goed en slecht en hang naar verlichting.

Szenen aus Goethes Faust

Klassiek

★★★☆☆

Koninklijk Concertgebouworkest en o.m. Nederlands Kamerkoor o.l.v. John Eliot Gardiner

6/12, Concertgebouw, Amsterdam. Op radio4.nl is de uitvoering van zondag terug te luisteren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden