Band verdiende in maand tijd 0,00966947678815 dollar met Spotify

Dat streaming-muziekdiensten doorgaans geen vetpot voor muzikanten zijn, was al bekend. Maar fascinerend blijven toch de schaarse doorrekeningen die af en toe naar buiten komen. De band Parks and Gardens werd in een maand tijd slechts 1 keer afgespeeld via Spotify en weet dus precies wat het opleverde: 0,00966947678815 dollar per stream.

Spotify.Beeld EPA

Dit meldt The Next Web. Spotify is een bejubelde streamingdienst waarbij je de muziek niet koopt, maar - gratis met reclame of met een abonnement - van het internet afspeelt. Voor de muziekliefhebber ideaal om muziek te beluisteren zonder het geheugen van de computer vol te stoppen en om nieuwe muziek te ontdekken.

Hoewel Spotify inmiddels 4 miljoen betalende abonnees heeft, is het op dit moment nog niet de redding van de muziekindustrie die het verwacht werd te zijn. Het geld verdwijnt overigens niet in de zakken van Spotify, de dienst draaide afgelopen twee jaar 100 miljoen dollar verlies.

TuneCore
Om de muziek makkelijk te verspreiden op de verschillende streamingdiensten, zoals met TuneCore, betalen muzikanten nog eens 50 dollar per jaar. Om dit terug te verdienen met Spotify, moeten artiesten dus 5171 keer worden beluisterd. Dit halen veel muzikanten niet, waardoor het alleen maar geld kost.

De band berekende ook wat ze verdienden met iTunes Match - ook een webdienst om muziek te streamen, maar deze streamt alleen muziek die je al eerder via iTunes hebt gekocht of van internet hebt gedownload. Hierbij levert één keer afspelen 0,00330526797710 dollar op, en moet een nummer 15127 keer worden afgespeeld om de TuneCore-investering terug te verdienen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden