Film

‘Balloon’ verleidt de kijker door grote problemen te serveren met een dosis onderkoelde humor ★★★☆☆

Het Tibetaanse familiedrama Balloon is een speelse film die zijn ware aard langzaam maar zeker prijsgeeft.

null Beeld

De condooms zijn op. De laatste twee zijn als ballonnen opgeblazen door haar twee jonge zoontjes en nu heeft de Tibetaanse Drolkar een probleem. Want haar man Dargye, een schaapsherder, is zo hitsig als een fokram en het Chinese partijbureau heeft net de eenkindpolitiek in Tibet ingevoerd. De boete voor een eventueel vierde kind zou haar familie ruïneren.

Grote problemen serveren met een dosis onderkoelde, banale humor: zo verleidt regisseur Pema Tseden de kijker voortdurend in dit Tibetaanse familiedrama. Terwijl Dargye in een energieke sequentie verlekkerd toekijkt hoe de bij zijn buurman geleende ram zo veel mogelijk schapen bespringt, in de hoop op zo veel mogelijk nazaten, geldt voor hem precies het omgekeerde. Later ziet de familie via de televisie een nieuwsprogramma dat rept over de eerste reageerbuisbaby’s in Engeland. Het klikt allemaal geestig in elkaar, en roept tegelijkertijd talloze vragen op over het al dan niet ingrijpen in de natuur, over technologische vooruitgang, zonder dat Tseden daar een moralistisch sausje overheen giet.

Het is maar één klein voorbeeld van de grote, filosofische vragen die het luchtige Balloon stiekem stelt. Wanneer moet je je laten meevoeren door de veranderende tijden? Op welke momenten prevaleert geloof boven ratio? De eenkindpolitiek valt in Balloon te zien als een politiek besluit dat de mens in zijn vrijheid beknot, maar het zorgt er ook voor dat vrouwen meer vrijheid krijgen, benadrukt de vrouwelijke dokter die Drolkar helpt. Ach, en kan een mens zijn lot sowieso wel zelf bepalen, of is dat een illusie? Is wat er gebeurt niet altijd gewoon een samenloop van toeval en oncontroleerbare omstandigheden? In ieder geval zijn in Balloon vrouwen vooral de dupe als zij er niet in slagen hun leven naar hun eigen hand te zetten.

Het script had hier en daar wat strakker gekund en het einde is wat onbevredigend, maar er wordt prettig naturel geacteerd en er staat visuele betovering tegenover. Tseden laat het ruige Tibet zien in een uitgebleekt kleurenpalet en haalt visueel ook grapjes uit – zo duurt het even voordat je erachter komt dat de openingsscène is gefilmd door een opgeblazen condoom. Balloon is eigenlijk precies zo: een speelse film die zijn ware aard langzaam maar zeker prijsgeeft.

Balloon

Drama

★★★☆☆

Regie Pema Tseden

Met Sonam Wangmo, Yangshik Tso.

102 min., te zien op Picl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden