Nieuws

Bad Luck Banging or Loony Porn wint de Gouden Beer voor beste film

Op het internationaal filmfestival van Berlijn werd verder voor het eerst genderneutrale acteerprijzen uitgereikt.

Bad Luck Banging or Loony Porn, winnaar Gouden Beer voor beste film. Beeld
Bad Luck Banging or Loony Porn, winnaar Gouden Beer voor beste film.

De Roemeense film Bad Luck Banging or Loony Porn heeft afgelopen vrijdag de Gouden Beer voor beste film gewonnen tijdens de 71ste Berlinale. In de conceptuele maatschappijsatire komt een lerares onder vuur te liggen vanwege een uitgelekte sekstape die ze met haar echtgenoot heeft gemaakt. Dit alles speelt zich af in onze overspannen coronawereld: overal zijn mondmaskers, hypocrisie viert hoogtij en iedereen is overtuigd van zijn of haar eigen gelijk.

De jury roemde de ‘wilde, slimme, levendige, kinderachtige’ manier waarop regisseur Radu Jude de tijdgeest wist te vangen. De actualiteit verklaart wellicht de keuze: het wat onevenwichtige Bad Luck Banging or Loony Porn had namelijk flinke concurrentie van betere films. Waar het in eerdere jaren nog wel eens doorbijten was bij halfbakken filmexperimenten of goedbedoelde, politiek getinte arthousefilms, wisten de festivaldirecteuren Carlo Chatrian en Mariette Rissenbeek de pers en filmindustrie dit jaar een opmerkelijk sterk competitieprogramma voor te schotelen, vol verrassende films.

De Netflixfilm A Cop Movie bijvoorbeeld, een geweldige, spannende mix van documentaire en fictie die een inkijkje biedt in het corrupte Mexicaanse politie-apparaat, werd door de jury bekroond met de prijs voor beste montage. Het is een film die een grotere prijs had verdiend, maar ten koste van welke winnaar dan? Beste regie ging terecht naar de Hongaar Dénes Nagy, voor zijn schitterend geschoten speelfilmdebuut, de grauwe Tweede Wereldoorlogfilm Natural Light. De tweede prijs, de grote prijs van de jury, ging naar het overtuigende Japanse Wheels of Fortune and Fantasy. Daarin schotelt regisseur Ryusuke Hamaguchi de kijker drie ‘praatfilms’ voor, waarin hij de (on)mogelijkheid onderzoekt van menselijk contact, een ontmoeting van twee ex-geliefden bijvoorbeeld, of een gesprek tussen twee vrouwen die elkaar denken te kennen van vroeger.

Al even begrijpelijk was de keuze voor de juryprijs: Mr. Bachmann and His Class, een publiekstrekker van tweeënhalf uur over een leraar en zijn multiculturele klas. En dan moesten twee van de beste films - Petite maman, een soort spookfilm van Céline Sciamma, en het tedere, sprookjesachtige What Do We See When We Look at the Sky? van Alexandre Koberidze - het al doen zónder prijs. Het programma bleek een heerlijke opwarmer voor het moment dat de bioscopen de deuren weer kunnen openen.

De acteerprijzen waren dit jaar voor het eerst genderneutraal. Het maakt niet uit of een man of een vrouw acteert, dus daar heb je geen aparte categorieën voor nodig, aldus het meest progressieve grote filmfestival. De Zilveren Beer voor beste hoofdrol ging naar de Duitse actrice Maren Eggert voor haar rol als wetenschapper die een relatie aangaat met een androïde in Ich bin dein Mensch. De beste bijrol ging ook naar een vrouw: de Hongaarse actrice Lilla Kizlinger werd bekroond voor haar rol in Forest - I See You Everywhere.

De zeskoppige jury, bestaand uit oud-Gouden Beer-winnaars, maakte de beslissingen sobertjes bekend via een videoverbinding. De Berlinale was dit jaar in tweeën gesplitst: na deze virtuele editie zal het publiek de films in juni hopelijk op groot scherm kunnen zien. Dan zullen de prijzen ook in een feestelijke ceremonie worden uitgereikt aan de prijswinnaars.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden