‘Baan, huis en dan een Chinees beeld’

De Kunsthal in Rotterdam wil met de beurs Exota! zowel oude als nieuwe kunstliefhebbers lokken. De tijd is er helemaal rijp voor, volgens directeur Wim Pijbes....

‘Ja, ze zullen er zijn.’ Wim Pijbes, directeur van de Kunsthal in Rotterdam, weet het zeker. Niet alleen heeft hij de eerste kunstbeurs in Nederland georganiseerd met uitsluitend niet-westerse kunst, maar ook zullen hier de felbegeerde ‘nieuwe groepen’ binnen gaan komen: ‘De tweede en derdegeneratie migrantenkinderen, de allochtonen of hoe je ze nu ook moet noemen’.

Niet dat het hem daar nu echt om gaat: ‘Tussen nu en tien jaar komen ze toch wel vanzelf: er moet eerst een generatie overheen’. Maar er zit wel een ‘klein beetje een statement’ in, in zijn kunstbeurs Exota!die vandaag opent. Onzin, noemt Pijbes de recente inspanningen van de Nederlandse kunstwereld. Die probeert al jaren tevergeefs een gekleurd publiek de musea in te krijgen. Dit jaar schreef de Mondriaanstichting zelfs een prijsvraag uit. Het Van Abbe Museum in Eindhoven sleepte de prijs van een half miljoen binnen, voor een plan dat over twee jaar wordt uitgevoerd.

Pijbes bedacht Exota! in een jaar: ‘Ik laat zien: jongens zo kan het ook.’ Niet ‘omdat het moet van de politiek’, zegt Pijbes, maar gewoon: omdat de tijd er rijp voor is. Zo was er de opening van het museum voor niet-westerse kunst in Parijs, in opdracht van president Chirac. En er is de ongekende opleving in de handel. ‘Niet-westerse kunst uit Afrika, China en India wordt internationaal met recordprijzen geveild.’

En dus: een beurs, binnen de muren van de Kunsthal. Dertig stands, met Aziatische decoraties, wandkleden, boeddha’s, Afrikaanse beelden, fotografie, schilderijen, glaswerk, uit Latijns-Amerika, China, Japan, Oezbekistan: variërend van 10 euro tot 40 duizend; voornamelijk traditioneel werk, af en toe meer hedendaags. Die samenstelling van Exota! is volgens Pijbes gebonden aan wat Nederlandse galeries te bieden hebben.

Op de beursvloer heerst er bij de opening vrijdag onder de uitsluitend witte standhouders nog enige onwennigheid. Bij de galerie Canvas International kijkt men wat ironisch om zich heen: de galerie begon vanaf 1995 met het verkopen van hedendaagse Chinese kunst. ‘Wij wilden absoluut niet exotisch zijn’, zegt Martijn Kielstra van Canvas. Inmiddels is Chinese kunst een hype in de internationale kunstwereld. En nu staat hij ineens toch weer tussen de voornamelijk traditionele exotica. ‘Toen ik werd gevraagd was mijn eerste reactie: liever niet. Maar ach: het is toch in de Kunsthal.’

Galeriehouder Ton Schouten van Bali-art voelt zich juist thuis. De Brabantse galerie verkoopt hedendaagse kunst uit Bali. ‘Wij vallen op iedere kunstbeurs toch uit de toon.’ In Nederland is er geen specifieke beurs voor niet-westerse kunst, zoals de Bruniaf in Brussel.

Pijbes weet het ondertussen zeker: Exota! gaat dit weekend vier tot vijfduizend bezoekers trekken. ‘Dat is fors, ja.’ Het merendeel zal de ‘gewone’ kunstkoper zijn, of zelfs dagjesmens, die immers ook steeds meer niet-westers koopt: ‘Men reist steeds meer en verder; mensen nemen een Marokkaanse badkamer of een Japanse tuin.’ Daarnaast gokt hij op de ‘nieuwe koper’, ‘gescout via niet-traditionele netwerken’. En ja, die willen ook kunst: ‘Steeds meer niet-westerse studenten komen op de arbeidsmarkt. Die krijgen een baan, en gaan een huis kopen. De muren zijn leeg. Aan de muur willen ze kunst waarmee ze zich kunnen identificeren. Waarmee ze een maatschappelijke status kunnen uitdragen. En dan kom ik in beeld.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden