Avro biedt als eerste archief op site aan: 'Omroepen hebben goud in handen'

De publieke omroep kan veel geld verdienen door zijn oude opnamen van grootheden als Miles Davis en Ella Fitzgerald actiever aan de man te brengen. De AVRO begint ermee.

De publieke omroepen doen niet genoeg aan de verkoop van programma's en beeldmateriaal aan het buitenland en lopen hierdoor geld mis. Dat zegt Tom Steenbergen, salesmanager van de AVRO. Met de lancering van het nieuwe AVRO.tv, een clipservice voor archieffragmenten, wil de AVRO een voorbeeld stellen.

AVRO.tv biedt enkele tienduizenden uur aan archiefmateriaal, vooral bedoeld voor buitenlandse bedrijven. 'We hebben goud in handen met beelden van optredens van Abba, Miles Davis, Elton John en Ella Fitzgerald', zegt Tom Steenbergen. 'Ook hebben we opnames van concerten van het North Sea Jazz Festival uit de jaren zeventig en tachtig, die niemand anders heeft.' Er is veel interesse in het beeldmateriaal van de AVRO, met zijn 90 jaar na de BBC de oudste publieke omroep in Europa. Steenbergen: 'In de nieuwste film met Johnny Depp, Dark Shadows, wordt een clipje van de band The Carpenters uit 1974 getoond. Die heeft Warner Bros bij ons vandaan en ze hebben er goed voor betaald.'

De boer op
De clipservice past in het nieuwe marketingbeleid van de AVRO: meer de boer op met de eigen programma's. Op de tv-beurs MIP in Cannes, vorige week, was de AVRO de enige publieke omroep, waarvan iemand van het salesteam aanwezig was. Volgens Steenbergen zijn door het nieuwe marketingbeleid de inkomsten van de AVRO ten opzichte van 2008 verdubbeld.

Er is nog een lange weg te gaan bij de publieke omroepen als het gaat om promotie van het eigen materiaal, vindt Steenbergen. 'Potentiële kopers kan ik niet verwijzen naar de website want daar staat geen woord Engels. Bovendien laat de vindbaarheid op Google te wensen over. Eerst krijg je websites over vliegtuigen.'

Traditiegetrouw gaat de verkoop van programma's via de Nederlandse Publieke Omroep, die een stand heeft op de halfjaarlijkse MIP-beurs in Cannes. Daar worden vooral documentaires, drama- en kinderseries aangeboden. Ook verkoopt tv-formatmakelaar Absolutely Independent namens de publieke omroepen programma's in Cannes.

Investeren in programma's
Het geld dat wordt binnengehaald, gaat rechtstreeks naar de desbetreffende omroep, die het investeert in programma's. Volgens Steenbergen is het vreemd dat hier niet steviger op wordt ingezet, zeker in een tijd van forse bezuinigingen. 'De Oostenrijkse publieke omroep ÖRF exploiteert jaarlijks voor veel landen het Nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker. Waarom zouden wij dat niet kunnen doen met het Prinsengrachtconcert?'
Commerciële exploitatie ligt gevoelig bij de publieke omroepen. AVRO.tv moest eerst getest worden door het Commissariaat voor de Media. 'Je krijgt al snel de discussie: moet dat van onze belastingcenten?'

Bij de BBC wordt echter al jaren gebruik gemaakt van clipservices om de eigen programma's te verkopen. In een rapport van de Boston Consultancy Group over efficiency bij de publieke omroepen, in opdracht van minister Van Bijsterveldt, wordt de methode van BBC Worldwide als voorbeeld genoemd voor 'de gezamenlijke exploitatie van programmagegevens'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden