Tip

Avonduren: trotseer de winterkou met flamenco uit Sevilla

Avondklok? De Volkskrant weet wel raad met de stille avonden. De Flamenco Biënnale uit een olijfboerderij buiten Sevilla.

Rocío Molina en gitarist Yerai Cortés. Beeld María Agar
Rocío Molina en gitarist Yerai Cortés.Beeld María Agar

Sneeuw, vrieskou, oostenwind: mocht het dit weekend winter worden, hoe lekker is het dan om je ’s avonds te warmen aan het vuur van de flamenco, live vanuit flamencohoofdstad Sevilla. Tot twee weken geleden had de Flamenco Biënnale Nederland nog de illusie de voorhoede van de Andalusische muziek- en danscultuur naar Utrecht en Amsterdam te halen, om vanuit deze podia optredens te streamen voor publiek.

Toen daar definitief een streep door moest, haastte artistiek leider Ernestina van de Noort zich naar Madrid en Sevilla om livestreams te organiseren met de sterren die ze anders naar Nederland had gehaald. En wat een bijvangst levert dat op: een idyllisch inkijkje in een oude, kaal-gestripte olijfboerderij net buiten Sevilla, die nu dienst doet als studio van de stoere, brutale flamencoster Rocío Molina (34). Zaterdagavond leidt zij met haar zapateados, roffelend de kijkers rond door zon-beschenen ruimtes tot de nacht valt in haar olijfgaard. Speciaal voor dit gratis gestreamde huisoptreden nodigt ze drie topgitaristen uit, die een grote rol spelen in haar explosieve carrière: Eduardo Trassiera, Yerai Cortés en Rafael Rodríguez ‘el Cabeza’.

Met deze gitaarvirtuozen keert de expressieve danseres uit Málaga na vijftien jaar terug naar haar bron: de naakte, fragiele kern van haar flamenco. Ze laat de lucht trillen met de verfijnde en intense motoriek van haar overhellend lichaam. El aire mueve (‘De lucht beweegt’) is de treffende titel van deze gelegenheidsvoorstelling, waarin haar handen een groots repertoire aan vingerbewegingen prijsgeven.

Sinds Molina twee jaar geleden (alleenstaande) moeder werd van dochter Juana heeft ze de verantwoordelijkheid voor haar lichaam herontdekt. Voorheen ging ze woest te keer voor waanzinnige uitbarstingen, niets was haar te vies, te grillig of te excessief. Nu een ander wezentje van haar afhankelijk is, ruilt ze deze zelfvernietigingsdrang in voor een pure, verinnerlijkte dialoog met de flamencogitaar.

Andrés Marín en Cristian de Moret. Beeld María Agar
Andrés Marín en Cristian de Moret.Beeld María Agar

Zondagavond streamt de Flamenco Biënnale gratis enkele impressies vanuit Sevilla zoals een sneakpreview van Andrés Marín, de oproerkraaier binnen de flamenco. Samen met zanger Cristian de Moret en saxofonist Alfonso Padilla geeft hij in en rond de studio van La Molina een voorproefje van zijn ‘gedanste liturgie’.

Ook de jongere generatie is vertegenwoordigd, in de persoon van de vrouwelijke talenten Ana Morales (met haar musici Pablo Martín Caminero op contrabas, José Quevedo Bolita op gitaar en Paquito González op percussie) en Vanesa Aibar (met de Spaans-Nederlandse percussionist Enric Monfort).

Vuur verzekerd.

Flamenco Biënnale Nederland streamt vanuit Sevilla, gratis (of donatie), aanmelden verplicht via flamencobiennale.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden