Avonduren

Avonduren: Eye Film Player laat je genieten van de tijdmachine die film is

Avondklok? De Volkskrant weet wel raad met de stille avonden.

The Brilliant Biograph Beeld
The Brilliant Biograph

Mogen we u allereerst wijzen op het IFFR (het Internationaal Filmfestival Rotterdam) dat op maandagavond zijn vijftigste editie opende met de Deense film Riders of Justice van Mads Mikkelsen. En dat tot en met 7 februari een gegarandeerde online-ontsnapping aan de avondklok biedt, die nu eens een andere smaak heeft dan het dagelijkse Netflix-menu.

Het is duidelijk dat de hele filmindustrie het afgelopen jaar, al dan niet noodgedwongen, een enorme sprong richting online heeft gemaakt, allemaal in afwachting van de zoveelste heropening van bioscopen. En een van de grote vragen voor 2021 en daar voorbij is welke van die veranderingen structureel zullen blijken. Zal het eeuwig reizende filmfestivalcircus een andere vorm krijgen; zullen bioscoopketens de opmars van de streamingdiensten gaan overleven?

In filmmuseum Eye is inmiddels in afwachting van het einde van de lockdown de grote tentoonstelling Vive le cinéma ingericht waarmee vijf filmmakers van internationale statuur de vijftigste verjaardag van het IFFR en de 75ste verjaardag van het filmmuseum vieren. En voordat het zover is kunnen we online aanschuiven bij de nieuwe Eye Film Player, waarmee onder meer de collectie van vijftigduizend titels uit het eigen archief langzaam ontsloten kan worden. De Eye Film Player is begonnen met een bescheiden programma, met een aantal gratis films, een paar Nederlandse klassiekers (vrijwel onmogelijk om die ergens anders te zien) en werk van een aantal internationale filmmakers (zoals Andrej Tarkovski). Qua prijsstelling zit Eye met 3,50 euro op het niveau van iTunes en Pathé Thuis, als het over de oudere films gaat.

Kijk vooral (voor niets!) naar het schitterende The Brilliant Biograph, een compilatiefilm samengesteld uit korte films uit de periode 1897-1902 gemaakt door de Mutoscope en Biograph Company op het zeldzame 68mm-filmformaat, qua scherpte te vergelijken met het huidige Imax-materiaal. Het is echt magisch om deze één minuut durende fragmenten uit Europese hoofdsteden op de rand van moderniteit te zien. Juist in al zijn details, de blikken van mensen richting de rond 1900 zeer opvallende camera en de enorme dynamiek van het stadsleven rond de vorige eeuwwisseling, laat nog maar eens overtuigend zien dat film inderdaad werkt als een tijdmachine. Een tijdmachine die we op het ogenblik heel goed kunnen gebruiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden