Tip

Avonduren: De afbraakeconomie van Museum Boijmans Van Beuningen

Avondklok? De Volkskrant weet weet wel raad met de stille uren. Ga naar het spannende decor van De afbraakeconomie.

null Beeld Roel van Tour
Beeld Roel van Tour

‘Ik wil dingen verpulveren. Helemaal kapotmaken. En daarna verbranden’, zegt Joep van Lieshout, terwijl hij indringend in de camera kijkt. Want, zo zegt de kunstenaar en ontwerper, om een nieuwe betere wereld op te bouwen, moet eerst de oude kapot. De basis van dit onbehouwen recyclesysteem is de pyrolizer, een zelfgebouwde raffinaderij die ruwe stookolie uit non-recyclebare plastics en autobanden distilleert, die vervolgens de pulvermachines en verbrandingsovens aandrijft.

Met dit nieuwe kunstproject Disco inferno is Atelier Van Lieshout (AVL) een van de exposanten op de online-expositie De afbreekeconomie van Museum Boijmans Van Beuningen. De lancering is niet alleen online vanwege de lockdown: het Rotterdamse museum is vanwege ingrijpende verbouwingen zeven jaar dicht. Toch is De afbreekeconomie méér dan een virtuele museumzaal.

Minidocumentaires, interviews, productpresentaties en een visueel essay nemen je mee naar een nieuw economisch model waarin het niet draait om groeicijfers, maar juist om hoe alles wat wordt gemaakt uiteindelijk weer kapot moet. Tegenover Van Lieshouts destructie staat het constructieve onderzoek van het ontwerpduo Maartje Dros en Eric Klarenbeek naar zeewier als duurzame grondstof voor de productie van tal van gebruiksvoorwerpen, van drinkservies tot bloempotjes. De historische context van zowel plastics als zeewier wordt geschetst door het grafisch ontwerpduo Koehorst In ’t Veld.

null Beeld Roel van Tour
Beeld Roel van Tour

Het spannende decor waarin dit drieluik is gefilmd, is AVL Mundo, de oude fabrieksloods in de Rotterdamse havens die Joep van Lieshout gebruikt als uitvalsbasis. Daar vertellen Toon Koehorst en Jannetje In ’t Veld naast walmende oliedrums met geaffecteerde stem over een 19de-eeuwse dominee in Engeland die als eerste het potentieel van zeewier in zwierige boeken vastlegde. Om met de sfeervolle beelden van filmmaker Roel van Toer met slechts één muisklik verder te reizen naar een wierplantage naast de pier van IJmuiden en vandaar weer door naar de werkplaats van Dros & Klarenbeek aan de Zaan. In wat ooit het grootste industriegebied ter wereld was, experimenteert dit duo nu met 3D-printers en afbreekbare bio-plastics.

De afbreekeconomie is een interactieve zapexpositie met een vleugje Tegenlicht. Het verschil met de gangbare statische opstelling in een museumzaal is dat je over de schouder van de ontwerper kunt meekijken naar het maakproces. En dat deze expositie altijd open is. Al is het maar om af en toe naar de livestream te kijken van een bloempotje van zeewier dat langzaam verpulvert in een aquarium met zeewater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden