Tv-tips Donderdag

Avondje op de bank? Vandaag is dit de moeite waard op televisie

Ella Enchanted 

Net 5, 20.30-22.35 uur

(Tommy O’Haver, 2004). Nog meer vreemde perikelen in deze (enigszins) redelijke fantasy-komedie, met de altijd genietbare Anne Hathaway aan het begin van haar carrière. Bij haar geboorte wordt Ella (Hathaway) betoverd door de vreemde fee Lucinda (Vivicia A. Fox): zij ‘schenkt’ haar de gave der gehoorzaamheid. Een lastige eigenschap wanneer Ella twee gemene stiefzusjes krijgt.

Brandpunt+

NPO 2, 21.00 uur

In de Nederlandse hulpverlening worden steeds vaker ervaringsdeskundigen ingezet en ook de opleidingen voor ervaringsdeskundigen breiden uit. Maar er klinkt ook kritiek: ontbreekt het ze niet aan kennis en zijn ze niet te kwetsbaar?

De Staat van Oranje 2018

NPO 2, 21.25 uur

De NOS onderzoekt in een vier­delige serie hoe het komt dat Nederland wederom ontbreekt op een eindtoernooi. Ooit barstten we van het voetbaltalent en deden we mee met de besten van de wereld. En hoezo is IJsland plots wél succesvol?

Ik vertrek

NPO 1, 21.30 uur

Ruby en Bob willen een restaurant openen. Als er een ruimte vrijkomt in het Franse Riscle besluiten ze met hun kinderen te vertrekken. De opa’s en oma’s vinden het verschrikkelijk dat hun kleinkinderen zo ver weg gaan wonen en maken zich zorgen.

3Doc: Michelin Stars - Tales from the Kitchen

NPO 3, 21.35 uur

Om het mysterieuze sfeertje dat rond het Michelinsterrensysteem hangt te vangen, volgden de makers van deze documentaire twee jaar lang Michelinkoks, de directeur van de gids en de critici van het sterrensysteem.

Ruby Sparks 

Film 1 Première, 22.10-23.50 uur

(Jonathan Dayton en Valerie Faris, 2012) Zonder dat hij het beseft, verandert de mechanische typemachine van de jonge schrijver Calvin Weir-Fields in een toverstaf met lettertoetsen. Elke zin die hij over zijn niet-bestaande droommeisje Ruby schrijft, wordt werkelijkheid zodra met een ‘ping’ het einde van de regel is bereikt. Dus staat ze na een aantal bladzijden opeens in zijn keuken, en vraagt ze of hij zin heeft in een gebakken eitje. En dat terwijl Calvin in de komedie Ruby Sparks eigenlijk met een writer’s block zit, nauwelijks weet hoe hij met meisjes moet omgaan en te eenzelvig is om iemand anders in zijn leven te dulden - laat staan een persoon die niet eens bestaat. Of misschien bestaat ze ook wel, dit fleurige meisje met fel rood haar, maar dan alleen bij gratie van zijn auteurschap: schrijft hij dat ze Frans spreekt, dan spreekt ze Frans, en met wat getik verandert ze van een ongebonden vrijbuiter in zijn grootste fan – tot hij haar afhankelijkheid zo ver opvoert, dat ze niet eens alleen het zebrapad kan oversteken. Een mooie manier om allerlei herkenbare relatieperikelen een surrealistische draai te geven. Zes jaar na hun hit Little Miss Sunshine leken regisseurs Jonathan Dayton en Valerie Faris dan ook opnieuw goud in handen te hebben. En hoewel de gimmick van het vleesgeworden fantasiemeisje niet stevig genoeg blijkt om een hele film te dragen, wordt veel goed gemaakt door de vertolkingen. Kazan en Dano, in het echt toen al vijf jaar een stel, zijn leuk als het onmogelijke koppel. Ruby Sparks blijft door die speelvreugde aangenaam, liefdevol vertier, ook wanneer de lol van het concept af is.

Wij willen ook werken

Eén, 22.20 uur

De 26-jarige Alan is autistisch. Ondanks zijn universitaire diploma vindt hij geen werk. Hetzelfde geldt voor de 46-jarige Erica: zij heeft asperger en is al zes jaar werkloos. Nancy Doyle stoomt ze klaar voor de arbeidsmarkt. 

Innerspace (Joe Dante, 1987)

SBS 9, 22.30-00.55 uur

Een van de vele fijne pulpwerkjes van specialist Joe Dante (Gremlins, Piranha), deze prettig gedateerde sciencefictionkomedie. Een miniversie van hoofdrolspeler en testpiloot Tuck Pendleton (Dennis Quaid) zou geïnjecteerd moeten worden in een konijn, maar uiteindelijk belandt hij in de bloedbaan van de hypochondrische scharrelaar Jack Putter (Martin Short).

De meeste films van Joe Dante duren om en nabij de anderhalf uur. Bij Innerspace wist hij niet welke scènes te verwijderen, en zo kwam de film tot een speeltijd van 120 minuten.

Dennis Quaid in Innerspace Foto rechtenvrij

Dante had oorspronkelijk geen zin om Innerspace te draaien, aangezien het concept wat hem betreft teveel leek op Richard Fleischers Fantastic Voyage (1966): die sf-klassieker gaat over een onderzeeboot die met inzittenden en al tot microscopische grootte wordt gekrompen, zodat de bemanning kan knutselen aan de beschadigde hersenen van een belangrijke wetenschapper. Dante ging akkoord toen producer Peter Guber voorstelde er een grappig avontuur van te maken. De film deed het niet goed in de bioscopen. Dat kwam volgens Dante door de reclamecampagne, stelde hij later. Vooral de poster, waarop Tucker met zijn vaartuig tussen een gigantische duim en wijsvinger staat, kon op Dante’s afkeuring rekenen. ‘Je zag helemaal niet dat het een komedie was – je zag helemaal niks, in feite – en de film had een rottitel, omdat we nooit een betere konden bedenken.’ Voor de Beste titel kreeg Innerspace inderdaad geen Oscar, wél voor Beste visuele effecten.

Louis Theroux

NPO 3, 23.10 uur

In Californië worden zedendelinquenten, nadat ze hun straf hebben uitgezeten, geregistreerd en gestigmatiseerd. Het vergrijp waarvoor iemand is veroordeeld is voor iedereen na te gaan. Theroux vraagt zich af of dat gerechtvaardigd is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.