Avocadorolletjes met Japanse inslag

Vet is slecht en andere bakerpraatjes

Ingrediënten

1 avocado, in reepjes
1 halve komkommer, in reepjes
1 rode paprika, in reepjes
1 ons gerookte zalm
4 volle eetlepels gekookte sushirijst
een scheut zoute soyasaus (bij voorkeur de Kikkoman light, die bevat minder zout)
een flinke mespunt wasabi
pakje zeewiervel (nori)
Walnoten maken dik, als je te veel eieren eet schiet het cholesterolgehalte in je bloed omhoog en een avocado zal best heel lekker zijn, maar bevat zo veel vet dat je het vruchtvlees beter op je gezicht kunt smeren. Ieder pondje gaat immers door het mondje. Bakerpraatjes uit de oude doos of harde werkelijkheid?

Misschien klink ik als een doorgewinterde politicus die zijn fouten probeert te verdoezelen door te zeggen 'met de kennis van nu bezie ik mijn daden uit het verleden heel anders', maar feit is dat ik jarenlang belachelijke voedingsadviezen heb opgevolgd. Ooit smeerde ik zelfs halvarine op mijn boterham. Onze overheid was daar mede schuldig aan met de 'Let op vet campagne'. Niet dat we door die campagne dunner zijn geworden, want volgens cijfers van de Wereld Gezondheids Organisatie sterven er nu meer mensen aan overvoeding dan aan ondervoeding.

Dat ik juist avocado heb geweerd, zit me dwars. Toch een bron van goed vet en kalium, calcium, fosfor en vitamine C en oké, ook calorieën. Sinds een paar weken liggen er in mijn supermarkt prachtexemplaren met donkerbruine ribbelschil en rijp groen vruchtvlees dat eenmaal in gerechten verwerkt, verzadigt als de beste. Perfect als dip of als voorafje met garnalen. Ik maak er ook graag hapjes van met Japanse inslag. Kook de sushirijst een dag van te voren volgens voorschriften gaar. Snijd de avocado en de paprika in mooie dunne reepjes van gelijke lengte. Halveer en schil de komkommer, verwijder de zaadlijsten en snijd ook in reepjes. Pak een nori-vel, leg met de glanzende kant naar beneden. Leg er een plakje zalm op en besmeer licht met wasabi (pas op: pittige Japanse sambal). Laat 2 centimeter aan de randen vrij. Leg wat rijst in het midden, met de groenten er bovenop. Rol met behulp van een sushimat een worstje. Plak de randen met wat water dicht en snijd met een vlijmscherp mes de rafelranden weg. Vervolgens kunnen er rondjes worden gesneden. De zalm kunt u ook vervangen door verse tonijn of omelet.

Pak een kommetje en maak een dip van soya en een beetje wasabi (proef en voeg desgewenst meer toe). Behalve rolletjes kunt u van rijst, groenten en nori ook pakketjes of fritesachtige zakjes maken. Voor een grotere hoeveelheid kunt u de ingrediënten verdrie- of vierdubbelen, behalve de nori, dan heeft u waarschijnlijk aan twee pakken wel voldoende.



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden