Column Floortje Smit

Avengers gaat niet om de gezichtjes van de acteurs, maar om de latexpakken waarin ze zitten

Karen Gillen als Nebula in Avengers: Endgame. Beeld AP

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Superheldenfilm Avengers: Endgame breekt records aan de kassa, en als iemand dat nieuws met interesse volgt dan is dat acteur Robert Downey Jr. wel.

Volgens vaktijdschrift The Hollywood Reporter heeft hij een bijzonder lucratieve deal gesloten met Marvel, waarbij zijn salaris stijgt naarmate de film meer oplevert. Zo verdiende de vertolker van Iron Man al een duizelingwekkende 75 miljoen met de film Infinity War (2018) en Endgame heeft inmiddels al meer geld opgebracht.

Downey Jr. is wel een uitzondering. Eigenlijk betaalt Disney zijn superheldenacteurs relatief weinig. Althans, op het moment dat zij zich voor het eerst in een latexpakje hullen. Downey Jr. kreeg voor de eerste Iron Man-film 500 duizend dollar; de eerste keer dat Chris Hemsworth de hamer van Thor vasthield, kreeg hij een luttele 150 duizend dollar.

Business Insider concludeerde vorig jaar al dat dit een verschuiving is in de manier waarop Hollywood werkt. Vroeger kregen acteurs als Julia Roberts en Tom Hanks per film een miljoen of 20 én hadden ze Downey Jr.-achtige deals – hun naam op de poster trok het publiek immers naar de bioscoop.

De reden dat Disney relatief de hand op de knip kan houden, is omdat de studio weet dat het niet om de gezichtjes gaat, maar om de pakken waarin ze zitten. Met andere woorden: het publiek komt voor Spider-Man, niet voor de acteur die hem speelt. Het filmsterrensysteem, waarin de acteurs bij salarisonderhandelingen oppermachtig waren, is zo door de superheldenfilms om zeep geholpen.

Hoezeer acteurs inwisselbaar kunnen zijn, bleek tijdens de perstour van Endgame. Omdat de plot van de film topgeheim was, wisten sommigen zelf niet wat ze aan het doen waren. Zo vertelde Brie Larson (Captain Marvel) bij Jimmy Kimmel dat ze een script kreeg waarin alles zwart was gemaakt, behalve haar enige zinnetje. Hoe ze dan ‘in de huid van het personage kon kruipen’? Niet, lachte ze.

Acteur Tom Holland (Spider-Man) kreeg alleen te horen dat hij tegen ‘iemand’ moest vechten die later virtueel in beeld zou worden toegevoegd. Wie dan? Geheim. Hoe ziet hij eruit? Geheim. Hoe groot? Geheim. ‘Dus heb ik een kwartier in de lucht geslagen. Het was niet wat ik verwachtte toen ik deze baan aannam, maar ik ben er inmiddels aan gewend geraakt.’

Natuurlijk, superheldenfilms vereisen heus serieus acteerwerk, maar ook deze pragmatische instelling. En zo kijken de acteurs waarschijnlijk ook naar hun (start)salaris. Het blijft zelden bij één superheldenfilm en hoe langer je meedraait, hoe meer je kunt vragen. Scarlett Johansson verdiende 1 miljoen dollar met haar eerste Avengers-film maar voor de aangekondigde Black Widow-film krijgt ze waarschijnlijk 20 miljoen.

Daarbij: mocht je het zat zijn, kun je door de wereldwijde bekendheid meer geld vragen voor andere films. Kan Disney weer een jonge, goedkopere acteur in het pak heisen. Iedereen blij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden