Avatar en beste vriend zijn gamer even dierbaar

Voor wie voel je het meest: je avatar in World of Warcraft, of je beste vriend? Op basis van hersenonderzoek lijkt het antwoord voor fanatieke gamers te luiden: 'Ze zijn me allebei even dierbaar'.

Acteurs verkleed als figuren uit World of Warcraft Beeld ANP

Neurowetenschapper Shanti Ganesh, die woensdag promoveert aan de Radboud Universiteit, bekeek hoe sterk gamers zich verbonden voelen met de poppetjes die zij door virtuele werelden sturen.

Gamers lagen in een hersenscanner en keken afwisselend naar namen van zichzelf, hun avatar en hun beste vriend. Ernaast stond telkens een woord als 'blij', 'ijdel' of 'nors'. De vrijwilligers gaven aan in hoeverre ze die karaktertrek toepasselijk vonden bij de persoon in kwestie.

Daarna volgde een geheugentest, om te kijken hoe goed ze nog wisten welk woord gekoppeld was aan welke persoon. Dit is in de psychologie een klassieke maat voor verbondenheid; hoe dierbaarder mensen voor ons zijn, hoe beter we dingen van ze onthouden. Ter controle deden ook niet-gamers mee aan de studie, en kwamen bijvoorbeeld ook namen voorbij van bekende striphelden.

Egocentrisch als we zijn, werden woordencombinaties met de eigen naam het beste onthouden. Opvallend is dat bij fanatieke gamers - die twintig uur per week spelen - hun avatar en hun beste vriend op een gedeelde tweede plek eindigden.

Ook bij andere indicatoren van verbondenheid - prikkels in emotionele gebieden en motorische gebieden - deden de avatars niet onder voor de beste vrienden. Op vragenlijsten gaven de gamers weliswaar aan dat ze toch het meest van hun echte vrienden hielden, maar dat kan volgens Ganesh een sociaal wenselijk antwoord zijn. Een blik in het brein is daarom misschien wel veelzeggender, vindt ze. 'Sommige gamers zijn echt gek op hun avatar, omdat die een soort ultieme versie van henzelf is.'

Alwin de Rooij, expert op het gebied van mens-machine interactie bij City University London, noemt het Nijmeegse onderzoek 'spannend', omdat het ontwerpers erop wijst hoe ver hun producten kunnen ingrijpen in de gevoelswereld van mensen. Dat gebeurt volgens De Rooij overigens niet alleen bij gamers en avatars. 'Je ziet het ook bij autoliefhebbers en hun auto.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden