Autoverkoper op internet doet goede zaken

Amsterdam Het kopen van cd’s, boeken, vliegtickets of zelfs boodschappen op internet is niets bijzonders meer, maar een nieuwe auto?...

Van onze verslaggeefster Dorinde Meuzelaar

De Vries zag zijn omzet het afgelopen jaar flink stijgen. ‘In 2009 verkochten we in totaal 170 auto’s, terwijl dat voor het gemiddelde dealerbedrijf 125 auto’s was. Dit jaar hadden we na vier maanden al hetzelfde resultaat als over heel 2009, we verwachten in 2010 boven de vijfhonderd verkochte auto’s uit te komen.’

Voordat De Vries begon met nieuweautokopen.nl was hij een gewone dealer: ‘Klanten kwamen bij mij een auto bekijken en een proefrit maken. Een week later hoorde ik dan dat de klant de auto voor 500 euro minder bij de concurrent had gekocht. Nu wil ik die concurrent zijn.’

Samenstellen
Op nieuweautokopen.nl kan de klant online de auto naar wens samenstellen en een offerte aanvragen, waarna De Vries de wagen bij een merkdealer inkoopt. Omdat het bedrijf een grote afnemer is, zou de klant een grotere korting krijgen.

Het maken van een proefrit kan uiteraard nog niet op internet. ‘We hebben het liefst dat de klant naar een dealer gaat voor een proefrit en dan via ons de auto bestelt.’ Dat levert De Vries niet veel sympathie op van de reguliere dealer: ‘80 procent ziet mij liever komen dan gaan. Toch denk ik dat dealers en onlineverkoop naast elkaar bestaan, het is niet of-of’.

Hoeveel auto’s er via internet worden verkocht, is niet duidelijk. Woordvoerder Gijs Bosman van brancheorganisatie Bovag: ‘Er is een groot grijs gebied van wat onder internet-verkoop valt en wat niet, maar op dit moment is het fenomeen heel klein.’

Weerstand
Dat de handelswijze van nieuweautokopen.nl niet op sympathie van de dealer hoeft te rekenen, begrijpt Bosman wel: ‘Als dealer investeer je tijd en geld in de klant, dan is het vervelend als die toch via internet bestelt. Maar een beetje ondernemende dealer ziet kansen om de klant onderhoud of service te verlenen.’

Ook auto-importeur PON ziet nog een belangrijke rol voor het eigen dealernetwerk. Woordvoerder Jacques Geijsen: ‘Dat dealers hier weerstand tegen hebben, kan ik me niet goed voorstellen.’

Voor de dealer ziet hij meer de rol van adviseur dan verkoper weggelegd. ‘Mensen kunnen via internet beter prijzen vergelijken, de klant komt steeds beter beslagen ten ijs. Maar voor onderhoud en service zijn klanten nog steeds aangewezen op de merkdealer. En die korting? Ach, klanten zijn gis genoeg om zelf te onderhandelen.’

Marktvraag
Directeur van adviesbureau Aumacon Clem Dickmann zegt dat de internetverkoop geen enkele invloed heeft op de marktvraag in Nederland. ‘Per jaar gaat het hooguit om enkele honderden nieuwe auto’s die anders ook wel gekocht zouden zijn.’

Toch denkt Dickmann niet dat de internetverkoop van nieuwe auto’s onmogelijk is. ‘Autodealers moeten dit zelf ter hand gaan nemen. Autodealers zijn niet de meest innovatieve ondernemers, maar er is wel beweging in de branche. Internetverkoop zal de autowereld niet veranderen, maar wel een nieuwe methode worden om een deel van de markt te bedienen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden