Test Kia E-Nior

Auto van de schone zaak

De liefhebber van de Kia e-Niro wordt met een levertijd van bijna een jaar wel erg op de proef gesteld. Maar die joekel van een accu, die maakt een hoop goed.

De Kia e-Niro

Dit is de meest nutteloze recensie uit de geschiedenis van Blik, omdat de hier beschreven auto niet te koop is. Nou ja, u kunt hem wel kopen, maar tussen bestelling en levering van de Kia e-Niro zit bijna een jaar – negen tot twaalf lange maanden, meldt de importeur. 

Waarom duurt het zo lang? De e-Niro is een elektrische auto en die hebben soms lange levertijden. Deze spant de kroon, omdat hij zeer in trek is, vooral onder zakelijke rijders. Dat jaagt de wachttijden op. Geduld en elektrisch rijden zijn beide een schone zaak, zullen we maar zeggen.

Welke elektrische auto biedt de meeste waar voor uw geld? Welke komt het verst? Welke laadt het snelst? Vergelijk alle e-auto’s op volkskrant.nl/e-auto

Wat maakt deze Kia zo begerenswaardig? Allereerst en vooral zijn prijs. Doordat hij minder dan 50 duizend euro kost, geldt voor het totale bedrag een lage bijtelling van 4 procent. Wie er een van de baas mag leasen, rijdt hem voor vijf tientjes per maand – als het kabinet de voorwaarden niet te drastisch wijzigt.

Nu zijn er meer e-auto’s die minder kosten dan 50 duizend euro (de e-Niro begint bij ruim 42 duizend), maar deze Koreaan heeft ook nog eens een grote accu van 64 kilowattuur, waardoor hij voor dit bedrag een ongekende actieradius biedt – een ander aspect dat het verschil bepaalt tussen verkoophit en winkeldochter. De enige die qua prijs en actieradius in de buurt komt, is het genetisch sterk verwante, maar minder knappe neefje de Hyundai Kona. Alleen laat die net lang op zich wachten en is dus net zo nutteloos.

Waarom dan een stukje? Omdat – spoileralert! – de e-Niro een bijzonder goede auto is, en niet alleen vanwege zijn aandrijving – elektrisch is beter voor de lucht in stad en ommelanden dan fossiel (kom er maar in met uw elektrische-auto’s-rijden-op-smerige-kolencentralestweets!). Ook op veel andere punten is deze Kia een goede auto, onder meer dankzij de joekel van die accu dus, waardoor u fatsoenlijke afstanden kunt afleggen tussen laadbeurten. Afgelopen winter, toen we de e-Kia reden bij temperaturen rond het nulpunt, haalden we net geen 350 kilometer op een lading. Onder de gunstigste omstandigheden (graadje of 22 en veel stadsverkeer) reikt hij tot 500 kilometer. Zelfs de laagste actieradius volstaat, ook voor types die de hele dag onderweg zijn; zeker in Nederland met al zijn snellaadpunten.

De ruimte, zowel voorin als achterin, is uitstekend. Ook de bagageruimte is met 450 liter prettig toereikend.

Naast deze e-voordelen oogt de elektrische Niro prettig, rijdt hij puik, is stil, biedt genoeg ruimte, heeft lekker veel trekkracht en vermogen en kent prima gadgeterie, al vinden we het ontluisterend dat de navigatie aan boord standaard naar Shellstations (benzine!) verwijst en niet naar die van Fastned – een stukje dinosaurusbrein dat is blijven hangen. Al kan hij via de optie Point-of-Interest wel publieke laadpalen vinden, zij het dat die lijst incompleet is en niemand bij ons thuis een laadpaal een point of interest vindt. Het blijft merkwaardig dat Kia het stroomzoeken niet beter ondersteunt.

Er is nog een onderdeel dat ondermaats is: de auto wordt standaard geleverd met een 1-faseaansluiting. Dit betekent in de praktijk dat de enorme accu tergend langzaam wordt gevuld. Een laadpaal die normaal 11 kilowatt levert (veruit de meeste hebben dit vermogen), biedt bij de Niro slechts een schamele 3,7 kilowatt – nauwelijks meer dan een gewoon stopcontact. Dat betekent dat het in theorie 17 uur duurt voor de accu vol is, meer dan een nacht dus. Dit is alsof je fijne Magirus-Deutz-brandweerauto is voorzien van een tuinslang van Gardena.

Door de 1-faseaansluiting duurt het laden een eeuwigheid: als hij helemaal leeg is, duurt het bij een ‘gewone’ publieke laadpaal 17 uur voor de accu vol is. Snelladen kan wel op topsnelheid.

Snelladen gaat dan wel weer vlot met 77 kilowatt, maar snelladers zijn dunner gezaaid en de stroom is er een stuk duurder. Blik neemt de woorden ‘gemiste kans’ niet graag in de mond, maar hier moeten we zeggen dat we met liefde een paar honderd euro extra zouden betalen voor een fatsoenlijke wisselstroomlader. Of en wanneer die komt, kan Kia trouwens niet zeggen. Gemiste kans.

Het dashboard oogt alsof het tien jaar geleden is ontworpen, wat ook een voordeel heeft: de meeste zaken aan boord laten zich bedienen met draaiknoppen en het aanraakscherm speelt slechts een bescheiden rol.

Gereden

Kia e-Niro 64 kWh

Motorvermogen: 150 kilowatt (204 pk)

Trekkracht motor: 395 newtonmeter

Actieradius WLTP: 455 kilometer (praktijk gemiddeld 375 kilometer)

Gewicht: 1.737 kg

Bagageruimte: 451-1405 l

Aantal inzittenden: 5

Prijs: vanaf € 42.510

Beeld De Volkskrant

Waar interessante en spraakmakende verhalen online en in de krant ophouden, gaat het Volkskrantgeluid verder. Wat is een zwart gat precies? En hoe gaat het eraan toe in tbs-klinieken? Onze verhalenmakers leggen het uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden