ColumnSheila Sitalsing

Auto’s zijn tegenwoordig computers op wielen die een ziekelijke hang tonen naar communicatie met alles en iedereen

Het interieur van de Smart Forvision. Beeld Reuters
Het interieur van de Smart Forvision.Beeld Reuters

Op tv duurde het een minuut of wat, in het echt niet veel langer: Fajah en Irem Lourens, moeder en dochter die voor het spelprogramma Hunted uit handen van de politie moesten zien te blijven, waren nog niet weggereden in hun nieuwe vluchtauto, of het voertuig verscheen al op de schermen in het politiehoofdkwartier. Bij de volgende stop vielen ze als vanzelf in de armen van de jagers.

Handboeien, meekomen. ‘Hoe dan?’ Nou zo: de auto had ze verraden.

In de nazit op Twitter lichtte Selmar Smit, expert kunstmatige intelligentie & criminaliteit en verbonden aan Hunted, toe hoe simpel het was geweest: gewoon data opvragen.

Door een stommiteit hadden de vrouwen verraden dat ze bij de Porschedealer stonden. Die gaan van vluchtauto wisselen, raadde het jagersteam. Waarop Smit bij de telecomprovider de gegevens opvroeg – en kreeg – van de LTE-modems in alle aangesloten auto’s. Kwestie van filteren: kijken welke auto’s net in beweging waren gekomen, en alle inspanningen van de voortvluchtigen – telefoons in aluminiumfolie, sim-kaartjes weggooien – waren voor niets geweest. Want auto’s zijn tegenwoordig computers op wielen die een ziekelijke hang tonen naar voortdurende communicatie met alles en iedereen, waardoor ze loeiende signalen uitzenden als een vlucht pauwen op liefdespad.

Hunted van Avrotros is spoorzoekertje voor gevorderden, een prima reclamespot voor werken bij de politie, een informatief programma voor iedereen met criminele aspiraties (gevorderde criminelen laten bij ‘bedrijfjes’ die kaartjes deactiveren, aldus Smit) en een krachtige waarschuwing tegen de moderne tijd.

Vanaf het moment dat nieuwe auto’s aan internet werden gehangen – en dat is alweer even geleden – klonken de zorgen. Dat het leuk is, al dat spontane gebel van de auto met de fabrikant voor de nieuwste updates, maar dat we zo ook te volgen zijn. Dat informatie over waarheen en hoe hard wordt opgeslagen, door de duivel weet wie en achter de duivel weet wat voor wankele beveiliging.

Mwa, zegt nog altijd een substantieel deel van de autorijders.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft daarom een handleiding geschreven over wat ze in de autobranche ‘connected’ voertuigen noemen. Die gaat over privacyrechten, het recht op vergetelheid en het recht op dataportabiliteit.

Er staat niet in hoe men uit handen blijft van de opsporingsautoriteiten: met rooksignalen, cash en een oude fiets.

Elke twee weken schrijft Sheila Sitalsing of Chris Buur over wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden