Auteurscinema centraal in Cannes

Op het terras van het Carlton hotel staat een eenzame, vier meter hoge oranje Transformer opgesteld, in een manmoedige poging de wandelaars langs de Croisette te wijzen op de meer commerciële tak van de filmkunst. Transformers 2 komt binnenkort ook uit, en wil graag wat aandacht.

In voorgaande edities van het filmfestival in Cannes werd weleens geklaagd dat de organisatie zich te veel schikt naar de wensen van Hollywood. Niet dit keer. Hoewel de 62ste editie van het belangrijkste filmfestival ter wereld woensdagavond voor het eerst in de geschiedenis opende met een animatiefilm – de met royaal applaus ontvangen Pixarfilm Up – staat Cannes dit jaar vrijwel volledig in het teken van de auteurscinema. Opvallend veel van de makers die de komende tien dagen hun nieuwste werk presenteren, gaan al jaren mee in het hoogste echelon van de arthouse-cinema: Ang Lee (Taking Woodstock), Michael Haneke (Das Weisse Band), Quentin Tarantino (Inglourious Basterds), Lars von Trier (Antichrist), Pedro Almodovar (Los Ambrazos Rotos).

Gouden Palm
Wie de belangrijkste prijs zal incasseren, de Gouden Palm, wordt bepaald door de festivaljury, die daarbij uit de 20 films in de hoofdcompetitie kan kiezen. Juryvoorzitter Isabelle Huppert presenteerde zichzelf en haar jury met soevereine blik aan de internationale pers, in het bomvolle festivalpaleis. De actrice was niet gekomen om te oordelen, zei ze afgemeten, maar om ‘van film te houden’. Vorig jaar liet de voorzitter, acteur Sean Penn, nog weten vooral op zoek te zijn naar films die iets zeiden over de maatschappij, en ging de prijs uiteindelijk naar de geëngageerde schoolfilm Entre les Murs. Dit keer hielden de juryleden zich op de vlakte.

De programmering van Cannes 2009 oogt, behalve als ode aan de filmauteur, ook als een soort internationaal uitwisselingsprogramma voor Franse acteurs. De Franse rocker Johnny Halliday draaft op als ‘killer’ in de film Vengeance, van de Chinese misdaadfilmer Johnnie To. En de Franse oud-voetballer en vrijetijdsfilosoof Eric Cantona speelt mee in Looking for Eric, van de oer-Britse filmer Ken Loach. De Franse Laetitia Casta, model/actrice, is dan weer de muze van de Taiwanese regisseur Tsai Ming-Liang, die zijn film Visage in Frankrijk opnam.

Controverse
Traditiegetrouw speurt de toelatingscommissie ook naar een choquerende film – het soort film dat mogelijk controverse met zich meebrengt. Kandidaten zijn er genoeg: een horrorfilm van Von Trier, de nooit behagend filmende Haneke, en bovenal een nieuwe film van Gaspar Noé, die in 2002 het publiek in Cannes nog wegjoeg met een minutenlange verkrachtingsscène in Irréversible. De films met de grootste sterren, onder wie Brad Pitt, Johnny Depp en Penelope Cruz, komen pas in de tweede helft van het festival aan bod. Dan gaat ook The Imaginarium of Doctor Parnassus in première van Terry Gilliam, de allerlaatste film met de overleden acteur Heath Ledger.

Nederland is sterker vertegenwoordigd dan tijdens de laatste edities. Allereerst door The Silent Army, Jean van de Veldes Wit Licht, die tegen het einde van het festival wordt vertoond in het Un Certain Régard-programma. Jochem de Vries dingt met zijn film Missen mee naar een Gouden Palm voor de korte film, en van hem wordt tevens een documentaire vertoond in het bijprogramma Semaine de la Critique.

Verschillende films in het programma zijn Nederlandse co-producties, waaronder Fish Tank van Andrea Arnold. Die Britse regisseuse (die eerder Red Road maakte) geldt als een van de weinige jonge beloftes in de hoofdcompetitie.

]]>

Medewerkers van de film 'Up'. (Reuters)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden