Auditievirals: het eenzame alternatief voor de kerkdienst

Waarom we klikken op de auditie van Zakaria bij The Voice Kids: een geconcentreerd shotje emotie.

The Voice Kids (RTL4) trok afgelopen vrijdag twee miljoen kijkers, maar is niet alleen een televisiefenomeen. De audities, battles en live-optredens worden na uitzending door RTL online gezet in korte, share-klare YouTube-filmpjes. Met succes. Audities voor The Voice Kids / Britain's Got Talent / X-Factor Australia / et cetera vormen een van de populairste YouTube-genres op sociale media.

Een filmpje dat de afgelopen weken veel werd gedeeld is het Voice Kids-debuut van de 14-jarige Zakaria. De YouTube-teller onder zijn optreden staat nu op ruim anderhalf miljoen hits. Zakaria's auditie voldoet dan ook aan alle criteria voor een talentenjachtviral:

1: Zakaria is een atypische kandidaat. Geen knap, 13-jarig meisje van de jeugdmusicalopleiding maar een mollig, Nederlands-Marokkaans jongetje. Dat brengt ons op voorwaarde 2: We beschouwen deze jongen als underdog. Hoewel we weinig van zijn achtergrond weten, gaan we ervan uit dat dit wat onbeholpen joch het net wat moeilijker heeft gehad dan de Melissa's van dit programma, daarmee komen we op 3: Zakaria zingt gewoon heel goed. Maar, misschien wel het belangrijkst, 4: Zakaria zingt een ballad, om precies te zijn Halo, van Beyoncé. Had Zakaria zoals veel medekandidaten voor een up-temponummer van Katy Perry of Jessie J gekozen, dan was dezelfde bewondering ingetreden maar echte ontroering uitgebleven. En ontroering is nu juist de vonk onder het lontje van de viralvuurpijl, een vonkje dat wordt aangekeild door 5: de staande ovatie van jury en publiek, inclusief vioolmuziek. Och, denken we wanneer we hen eerbiedig zien rijzen: dit is inderdaad uniek!

Dat het optreden tijdens de repetities precies zo ging en dat de redactie deze 'verrassing' zeer nauwkeurig regisseerde, vergeten we: wat we zien is een moderne rags to riches-vertelling waarbij obscuriteit voor armoede staat en erkenning voor kapitaal; de krantenjongen die miljonair wordt, is nu het mollige jongetje dat het tot ster schopt.

Of nou ja, ster. Het is de vraag of we Zakaria straks blijven volgen; we vielen toch vooral voor dat ene moment, die drie minuten waarin hij ons raakte, voor Halo.

Ik geef toe: zelf anticipeerde ik op deze ontroering toen ik het filmpje aanklikte. Zoals je porno opzet met de intentie opgewonden te worden, zo klik ik talentenjachtaudities bewust aan in de hoop ontroerd te raken. Tussen twee e-mails en een moeilijk telefoontje door laat ik me een paar minuten bedwelmen door een zingend mensenkind. Zo voorzien talentenjachtvirals ons van een geconcentreerd shotje emotie - waar dat kopje oplossoep ons om vier uur fysiek oplaadt, voedt zo'n filmpje ons gemoed: na de ontroering volgt ontlading, een tijdelijk moment van ontspanning. Daarbij herinnert het vocht in onze ooghoeken ons eraan dat we empathische wezens zijn - we voelen ons verbonden met het juichende, snikkende publiek op het scherm, vergeten onze individuele problemen en lossen even, heel even op in iets groters, iets hogers. Auditievirals: het eenzame alternatief voor de kerkdienst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.