Concertrecensie Asko|Schönbergcomplex en SWR Vokalensemble

Asko|Schönberg en SWR Vokalensemble laten de complexe compositie van Aperghis fel gloeien ★★★★☆

Aperghis was tijdens het componeren ziek van de gruwelijkheid in Müllers tekst. 

Bas Wiegers Beeld Marco Borggreve

‘De rouwdienst ging over in gejubel, gejubel in gelebber. Op de kist besprong de moordenaar de weduwe. Zal ik je helpen, oom? Spreid je benen, mama.’ Ritmisch fluisterend spreken een mannen- en een vrouwenkoor tekstregels uit Die Hamletmaschine van Heiner Müller, de radicale Duitse toneelschrijver. Hij maakt van de personages in Hamlet archetypen: Hamlets vader een Stalin of Mao, Ophelia de vrouw die zich bevrijdt van het juk van de man. Tegelijkertijd gaat het over de naoorlogse scheiding van Duitsland. De Duitse en Franse taal wisselen elkaar af in een poging de gespleten geest van de gekwelde Deense koningszoon Hamlet weer te geven. Je probeert onverstaanbaar snel gelispel te volgen maar als je tijdens een lange monoloog de inhoud ineens woordelijk verstaat, begrijp je dat die onverstaanbaarheid een keuze was.

Die Hamletmaschine – Georges Aperghis

Asko|Schönberg, SWR Vokalensemble o.l.v. Bas Wiegers

Muziek

★★★★☆

25/4, Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ. Live videostream van uitvoering in Keulen, 30 april, 21.00 uur.

Georges Aperghis (74), de Grieks-Franse componist van het oratorium Die Hamletmaschine, is tijdens het werk aan het stuk ziek geweest van de gruwelijkheid in de tekst. Hij gebruikt liever gillende fluiten om de rauwste scenes te verbeelden dan dat hij je er letterlijk mee om de oren slaat. En als het gruwelijke dan toch wordt gezegd, legt hij het in een warm klokjesbed van celestaklanken.

Zijn muziek is complex en gelaagd en komt alleen tot leven in een tot in detail begrepen uitvoering. In het Muziekgebouw aan ’t IJ lieten Asko|Schönberg, het SWR Vokalensemble en solisten de compositie fel gloeien. Bas Wiegers, sinds dit seizoen actief als Eerste Gastdirigent van het gerenommeerde Klangforum Wien, leidde de avond en bewees opnieuw dat hij de statuur heeft om het stokje van Reinbert de Leeuw over te nemen.

Donderdag 9/5: Nederlandse première van Lost Connections van Georges Apergis door het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden