Reportage
Artzuid: ode aan 'mooiste discipline in de kunst'
Vrijdag ging voor de vierde keer 'Artzuid' van start: een parcours langs 66 beelden, geïnspireerd op een landschap van schilder Pieter Rudolph Kleyn.
Toch bijzonder: een schilderij als uitgangspunt van een beeldententoonstelling. Maar zo is het wel gegaan: Rudi Fuchs zag een vroeg 19de-eeuws landschapsschilderij van de Nederlander Pieter Rudolph Kleyn in het Rijksmuseum en begreep hoe hij de sculpturen aan de Amsterdamse Minervalaan en Apollolaan moest plaatsen. Tussen het loof, langs het gras; in een lommerrijke omgeving met genoeg ruimte voor de flanerende bezoeker in Amsterdam-Zuid.
'Artzuid', zoals de beeldenroute heet, ging gisteren voor de vierde keer van start. Het tweejaarlijkse evenement werd eerder samengesteld door Michiel Romeyn, Jan Cremer en Henk van Os, en dit jaar door oud-directeur van het Stedelijk Museum Fuchs en zijn vroegere museummedewerker Maarten Bertheux. Een theoretisch of anderszins inhoudelijk uitgangspunt kent het parcours niet. De 66 kunstwerken van 21 kunstenaars zijn een hulde aan de 'mooiste en oudste' discipline die de kunst kent, zoals Fuchs meent: de sculptuur.
Mensfiguren
En omdat de beeldhouwkunst vanuit het klassieke (Griekse) verleden veelal over mensen ging, zijn er ook nu veel mensfiguren te zien. In klassieke poses zoals bij de componistenbeelden van Mozart en Salieri van Markus Lüpertz. Zonder hoofd en handen als bij Thomas Houseago. Als onherkenbare rompen, zoals bij de in brons afgegoten kleihompen van Hans Josephsohn. Of de 'Bund Deutsche Mädel'-vrouwen van Georg Baselitz, een met de kettingzaag bewerkte beeldengroep gebaseerd op het Duitse naziverleden, dat gewaagd dicht in de buurt staat van het oorlogsmonument op de Apollolaan.
Voor de organisatie heeft Fuchs een groot beroep gedaan op de generositeit van kunstenaars die hij al jaar en dag kent: Lüpertz, Baselitz, Houseago, Georg Herold, A.R. Penck, Klaas Gubbels en de meeste anderen. Ze hebben zonder financieel gewin hun beelden in bruikleen afgestaan aan het privé-initiatief dat Artzuid is, verzekert Fuchs. 'Ze vinden Maarten en mij gewoon leuke jongens. Als het via hun galeries had moeten gebeuren, was het nooit gelukt.'