interview Bero Beyer

Artistiek directeur IFFR Bero Beyer over premièrestrijd en Rotterdamse gastvrijheid

IFFR ontvangt 301 filmmakers uit alle hoeken van de wereld. V sprak met artistiek directeur Bero Beyer over premièrestrijd en Rotterdamse gastvrijheid.

IFFR Directeur Bero Beyer. Beeld Zahra Reijs

Films van de grond tillen kost tijd. Zo stak Bero Beyer - toen nog Filmfondsconsulent – vier jaar geleden z’n duim op toen regisseur Sacha Polak haar eerste synopsis voor Dirty God indiende. Moest ze gaan maken! Om de uiteindelijke film nu te strikken als openingsfilm voor International Film Festival Rotterdam, in alweer de vierde editie onder zijn artistieke leiding. In het drama Dirty God tracht een jonge moeder uit Londen haar leven op de rails te krijgen, nadat ze door haar ex is overgoten met zoutzuur. ‘Ik was heel blij toen ik de film zag’, zegt directeur Beyer (50). ‘Op papier is het een heel donker verhaal, maar Dirty God is óók warm, menselijk, zelfs grappig. Een filmmaker over het allereerste idee te horen vertellen, om dan jaren later de film te zien, dat is iets magisch.’

Pal na de wereldpremière in Rotterdam, op woensdag 23 januari, wordt de speelfilm van Polak vertoond in de speelfilmcompetitie van Sundance, het Amerikaanse festival dat dit jaar geheel overlapt met IFFR. Beyer zag Dirty God in een besloten voorvertoning te Londen, belde na afloop meteen met de producent om de openingspositie aan te bieden – gezien het vluchtschema van Polak eigenlijk de enige optie. Haast was geboden: de Amerikanen hadden de film van de Nederlandse regisseur al geboekt na het zien van een vroege montage. ‘Normaal bespreken we selecties eerst in de vergadering met de programmeurs, nu mailde ik ze: sorry, kon me niet inhouden.’

Behalve van Sundance, ondervindt IFFR ook concurrentie van het kapitaalkrachtige festival van Berlijn, dat een week later begint. En dan zijn er nog de filmmakers die het kruit droog houden in de hoop op een selectie voor Cannes, in mei. De laatste twee edities slaagde Rotterdam er uitstekend in prominente gasten naar het festival te halen. In 2018 liet actrice Charlotte Rampling zich uitgebreid interviewen in een uitpuilende zaal in het Rotterdamse Hilton, zat cineast Paul Thomas Anderson hoogstpersoonlijk achter de knoppen in De Doelen om de orkestuitvoering bij zijn drama Phantom Thread af te stemmen. Ook steeg het aantal bezoeken sterk, sinds Beyers aantreden: 329.000 kaartjes in 2018, ruim vijftigduizend meer dan vijf jaar geleden.

‘Heb je een première bij ons? Dan nodigen we je uit. Punt. Dat is de meest simpele uitleg van ons gastenbeleid.’ In de twaalf festivaldagen verwelkomt directeur Beyer in totaal driehonderd en één regisseurs van wie een film wordt vertoond, naast de regisseurs die naar Rotterdam komen om praten over financiering van nieuwe projecten, in het marktdeel van het festival. ‘Je wil de wereldpremière of internationale première van je film natuurlijk niet missen. Maar die filmmakers moeten wel kunnen komen. Bangladesh bijvoorbeeld, daar lopen ze wel eens tegen visumproblemen aan. Dan proberen we bij te springen, met hulp van Buitenlandse Zaken, de ambassade. En dat hebben we ook nog de filmmakers die écht in de shit zitten, omdat ze bijvoorbeeld Iran of Rusland niet uit mogen. Kiril Serebrennikov, die heeft huisarrest.’

IFFR vertoont Leto, Serebrennikovs punkportret van de underground-muziekscene in het Leningrad van de jaren tachtig. De gelauwerde Russische (theater)regisseur sprak zich uit tegen de annexatie van de Krim, werd nadien beschuldigd van subsidiefraude. China is ook zo’n voornaam filmland met films of filmmakers die niet altijd zomaar afreizen. ‘Wij vertonen veel films uit China: vorig jaar won er een de Tigercompetitie, The Widowed Witch. Ook dit jaar dingt er weer een mee. Sommige Chinese films mogen officieel het festivalcircuit niet op, dan krijgen ze geen Dragon Seal (goedkeuringstempel van de overheid, red.). Als je zo´n film tóch vertoont, in overleg met de filmmaker, moet die wel goed weten wat dat voor hem of haar kan betekenen .’

Bij het strikken van makers van wat grotere titels, of hoog aangeschreven films die eerder al op andere festivals werden vertoond, komt ook wat geluk kijken. ‘We hadden het geweldig gevonden als Nadine Labaki in Rotterdam bij de vertoning van Capharnaüm was geweest. Wat bezielde haar bij die film, hoe is het met dat ventje?’ De Libanese actrice en regisseur nam een in Cannes met de juryprijs bekroond melodrama op met een echt Syrisch straatschoffie te Beiroet. ‘Maar na de Golden Globe-nominatie is er nu de Oscarcampagne voor Capharnaüm. Labaki’s agenda zit te vol.’ Barry Jenkins werd twee jaar geleden zo ongeveer genomineerd - acht Oscarnominaties voor Moonlight - terwijl hij in het vliegtuig zat op weg naar Nederland en IFFR. ‘Uniek, dat kan niet altijd zo gaan. Maar er zijn ook dit jaar van dat soort cadeautjes, waar we dan ook al minstens een half jaar achteraan zaten.’

Jia Zhangke, China’s meest prominente hedendaagse cineast, geeft dit jaar een van de masterclasses. Zo ook de Franse filmmaker Claire Denis; haar sciencefictionhorror High Life (met Robert Pattinson en Isabelle Huppert) gaat in voorpremière in Rotterdam. ‘Claire zat in Cambodja, vanwege de voorbereidingen op haar volgende film, maar kon een bezoek aan Parijs met Rotterdam combineren. Valt net goed, voor ons.’ De komst van shockfilmer Gaspar Noé (o.a. Irréversible), wiens in Cannes bejubelde dansorgie Climax wordt vertoond, is nog onbevestigd. ‘Maar het zou me niks verbazen als hij tóch komt opdagen. Dat kan ook gewoon in Rotterdam. Bij ons ontbreekt de poespas, het protocol van de grotere festivals zoals Venetië, Cannes en Berlijn. Daar weten filmmakers: o, dan móet ik junket-interviews doen en over de rode loper, het paparazzigedoe. Bij ons kan het ook gewoon in spijkerbroek. Kun je als filmmaker aan de bar van Kino gewoon wat praten met mensen die écht van film houden.’ 

Op dezelfde dag van het gesprek met IFFR-directeur Beyer, treft de Volkskrant Noé in Parijs, voor een gesprek over zijn film. ‘Tuurlijk kom ik’, belooft de Argentijns-Franse regisseur. ‘Rotterdam is tof.’

Deze films van het IFFR moet je zien volgens de Volkskrant-filmredactie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden