ReportageLege velden

Artiesten over het feest dat nooit is geweest

Beeld Erik Smits

Ze verheugden zich op een kolkende menigte, maar staan in plaats daarvan op een leeg veld. Erik Smits fotografeerde vijf Nederlandse artiesten op de festivalweide waar het hoogtepunt van hun zomer had moeten plaatsvinden.

Het album Bitterzoet van zangeres Eefje de Visser verscheen in januari. Ze zou het deze zomer onder meer spelen op Rock Werchter in België.

‘Als je een plaat opneemt, zit je in een cocon: de studio. Het album komt tot leven tijdens clubtours en met name op festivals. Daar kun je aan een publiek dat níét speciaal voor jou een kaartje heeft gekocht laten zien wat je in huis hebt. Ik was er na drie jaar geen festivals met mijn band echt weer aan toe.

‘Rock Werchter zou een belangrijke nieuwe stap van mijn carrière in België betekenen. Optredens op grote festivals helpen je naam te vestigen en kunnen bepalend zijn voor wat je in de toekomst doet. Ik ben blij dat Lowlands al heeft toegezegd dat ik er volgend jaar mag spelen. Ik hoop dat mijn plaat Bitterzoet dan niet gevoelsmatig oud nieuws is. Geboekt worden op een festival is één, het blijft altijd hopen dat jouw tent vol komt te staan. Schrijven de journalisten over jou, of gaan ze kijken naar een band die net iets nieuws uit heeft?

‘Deze zomer zouden we met tien man band en crew op pad zijn. Het ging de laatste tijd veel over het inhoudelijke belang van muziek en kunst, en in mijn ogen te weinig over het zakelijke aspect: zoveel mensen uit de muziek- en festivalindustrie zitten nu werkloos thuis. We hebben een concertfilm opgenomen die 3 juli online in première gaat, de dag dat we op Werchter zouden staan. De film kan het festivalgevoel niet vervangen. Maar ik ben heel blij met de kans om met iets waardevols en unieks toch wat inkomsten te genereren voor de mensen met wie ik werk, en om het concert dat we zó goed hadden voorbereid toch te spelen.’

Beeld Erik Smits

Dj/producer Interstellar Funk (Olf van Elden) zou voor het eerst op het hoofdpodium van zijn geliefde Dekmantel Festival staan, in het Amsterdamse Bos.

‘Dekmantel is elk jaar een hoogtepunt voor mij. Ik heb het gevoel dat het overgrote deel van het Dekmantel-publiek echt voor de muziek komt. De mensen hebben een open houding, je kunt ze uitdagen. Dat doet de organisatie ook, door vrij breed en experimenteel te programmeren en voor het grootste podium artiesten te boeken die je op andere festivals minder snel op die plek tegenkomt.

‘Ze gaven mij dus veel vertrouwen: doe het maar. Sinds januari had ik een Dekmantel Festival-map op mijn computer waar ik af en toe nummers in zette. Vanaf zo’n grote stage kijk je uit op een zee van mensen. Je let dan niet meer op de indrukken van de dansers vooraan, zoals in een kleine zaal; het gaat om de grote reactie, een oase van energie en feest. Dat maak ik niet elke week mee, daarom keek ik er zo naar uit. 

‘Wat ik het meest mis is het avontuur van draaien in clubs op plekken waar ik nog nooit ben geweest, het reizen. Ik zou in maart een tour in Amerika doen en bijna de hele maand april in Azië zijn. Ik hoop dat er later dit jaar misschien op kleine schaal weer feesten mogelijk zijn. Die zullen zeker in het begin wel extra speciaal zijn. Maar als het gaat om feesten waarbij anderhalve meter afstand moet worden gehouden, blijf ik nog steeds liever thuis. Afstand neemt de hele energie van een goed feest weg.’

Beeld Erik Smits

Rapper S10 (Stien den Hollander) keek uit naar hiphopfestival Woo Hah! in Hilvarenbeek.

‘Tijdens het eerste gesprek met mijn platenlabel Noah’s Ark, in 2018, kreeg ik de vraag wat ik zou willen bereiken. Ik wist het niet zo goed en heb gezegd: ‘Ik wil gewoon graag op Woo Hah! en Lowlands staan.’ Dat zijn de twee leukste festivals van Nederland, vind ik. Er komt een interessant, verkennend publiek, mensen die ook naar artiesten gaan kijken die ze nog niet kennen.

‘Ik ben zelf niet zo’n festivalganger, geen kampeerder en ook geen uitgaansmens, maar ik ben wel drie jaar op een rij naar Woo Hah! geweest. Er komen mensen die écht van hiphop houden, ze komen voor rappers van wie ze fucking veel houden. Nu zou ik er dus zelf staan. Ik had ook graag Yung Lean en Young Thug willen zien.

Begin juni dit jaar trad ik op voor dertig mensen in TivoliVredenburg. Dat was gek, wennen. Ik heb optreden altijd lastig gevonden. Ik ben er eigenlijk iets te ongemakkelijk voor, om het podiumbeest uit te hangen. Vaak denk ik bij mezelf: Stien, wat sta je hier nou te doen? 

‘Afgelopen periode heb ik besloten dat ik harder ga werken. De show moet vetter, we moeten repeteren. De mensen zullen straks drie keer zo enthousiast komen. Dan wil ik ook drie keer zo goed voorbereid komen.’

Beeld Erik Smits

Rapper Typhoon (Glenn de Randamie) verheugde zich op zijn Lowlands-comeback met zijn nieuwe album.

‘Ergens in maart kreeg ik het belletje met de vraag om Lowlands te openen in de Alpha, de grootste tent. De laatste keer dat ik op Lowlands speelde was in 2014, de doorbraakshow met mijn album Lobi Da Basi. Als bezoeker kom ik er sinds jaar en dag. Ik vond het een enorme eer om terug te mogen komen op zulk bekend terrein, een plek waaraan ik zulke goede herinneringen heb. Hier droomde ik als tiener al van.

‘Ik vond het ook spannend, omdat ik een bewogen tijd heb gehad, met een burn-out. Na zes jaar zou ik dit voorjaar weer een album uitbrengen. Dat is nu opgeschoven naar augustus. Ik moest echt even slikken toen ik hoorde dat de festivalzomer niet doorging, maar na de teleurstelling en de moedeloosheid wilde ik kijken naar wat er wél mogelijk is. Samen met organisatiebureau Tribe ontstond het idee voor ‘De tuin van 2020’ en ‘Het strand van 2020’, een speciaal ontworpen theater met concerten voor maximaal honderd man publiek. Een zomer geen muziek delen, dat kan niet. De mensen hebben het nodig, wij hebben het nodig, onze sector heeft het nodig.

‘Door mijn burn-out heb ik beter leren loslaten waar je geen controle over hebt en meer leren vertrouwen op wat ik timing of the universe noem; alles op zijn tijd. Ik ben blij dat veel festivals de acts doorschuiven naar volgende editie. Het kan straks alleen maar tot een nóg grotere eruptie komen. De eer is volgend jaar nog even groot.’

Beeld Erik Smits

Frontvrouw Pip Blom had zin om met haar band Pip Blom te spelen en kamperen op Best Kept Secret. 

‘Twee jaar geleden speelden we ook op Best Kept Secret. We waren toen met een grote groep – de band, mijn ouders, mijn vriend, een paar vrienden – en zijn het hele weekend gebleven. Dit jaar zouden we weer met z'n allen kamperen.

‘Als artiest mag je er op safari in Beekse Bergen, er is een backstage waar je heel fijn kunt hangen, een gratis cocktailbar; allemaal leuke dingen. De line-up vond ik heel goed. Ik keek vooral uit naar kleine bands als Sorry en The Homesick, en naar The Strokes en Black Country, New Road. Zelf zouden we vrijdagmiddag spelen, op het een-na-grootste podium, met nog het hele weekend voor ons. Echt perfect. 

‘De tijd die we nu over hebben, stoppen we in andere projecten. Met mijn vader ben ik in mei door Nederland gereden om een box met een nieuwe editie van ons debuutalbum en twee vinylsingles persoonlijk te bezorgen bij de kopers. Omdat onze optredens en inkomsten wegvielen, zijn we ook begonnen met Pip Blom Backstage, een soort abonnementsservice. Je kunt gratis lid worden, maar voor betalende leden maken we speciale dingen, zoals een tijdschrift, een gekalligrafeerde setlist, en we sturen ze bijvoorbeeld de demoversie van ons nieuwe nummer.

‘In september nemen we als het goed is een nieuwe plaat op in Engeland, daarom hadden we nu een iets rustigere zomer voor de boeg. Als het allemaal doorgaat en we in april ons album kunnen uitbrengen, is juni volgend jaar misschien nog wel een mooier moment om op Best Kept Secret te spelen.’

De behoefte aan feesten en festivals mogen we best wat serieuzer nemen
Aan ‘even’ geen feest gaat meer dan een leuke tijd verloren. Het gemis aan festivalgevoel is niet alleen een luxeprobleem, weet Gidi Heesakkers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden