Concertrecensie Ariana Grande

Ariana Grande levert een strak geregisseerde popshow af, maar blijft daardoor ook op afstand ★★★☆☆

Het concert van Ariana Grande in Amsterdam draait om de songs en de muziek – ze kan écht zingen. Grande zou echter wel iets meer van zichzelf mogen laten zien. Een innige omhelzing met het publiek blijft uit.

Ariana Grande. Beeld Getty/Kevin Mazur

Bij sommige grote concerten is de ster zo goed te volgen via videoschermen dat je vergeet naar de bühne te kijken.

Bij Ariana Grande doet zich, op de eerste van drie avonden in de Amsterdamse Ziggo Dome, het tegenovergestelde voor. In de nok hangen twee ovalen beeldschermpjes, maar die eisen weinig aandacht op en zoomen ook niet steeds op Grande in. Ze is aanvankelijk best lastig te ontwaren op het podium: ze zingt voortdurend te midden van een kluwen dansers en wordt niet speciaal belicht.

Nu willen we haar gezicht weleens zien, denk je na een kwartier en kijk, daar floept ze op de schermen, de kleine Italo-Amerikaanse van nét anderhalve meter lang.

De vorige keer dat ze in de Ziggo Dome optrad, was op 16 mei 2017. Zes dagen later liet een zelfmoordterrorist een bom afgaan na haar concert in de Manchester Arena. 23 jonge mensen kwamen om. Sindsdien is veiligheid topprioriteit, met lange wachtrijen als gevolg, ook voor de Ziggo Dome.

Haar waardigheid en compassie maakten indruk in de nasleep van de tragedie, maar ook in alle andere opzichten is ze een popkoningin geworden die we serieus kunnen nemen: ze kan echt zingen (fantastisch zelfs), heeft een prima band (al marcheert er een beat overheen) en inmiddels vijf studioalbums waarvan Thank U, Next (2019) het jongste is. Negen Nederlandse toptienhits, van Side to Side tot 7 Rings; alles klinkt vanavond als een klok.

In songs en interviews roept Grande jonge vrouwen ertoe op het heft in eigen handen te nemen: laat niemand je de les lezen of verdrukken omdat je een meisje bent.

De ‘Arianators’ in de Ziggo Dome (75 procent vrouwen, leeftijd van tien tot vijftig, ruwweg) zingen de lessen van Ariana, van God is a Woman aan het begin tot Break Free, tegen het einde: ‘It’s obvious I wanna be into you/ but it all depends on the things you do.’ Knoop het in je oren: hij moet het wel waard zijn.

Opvallend: ze zíngt haar statements, maar tussen de songs door debiteert ze ze nauwelijks. Grande toont zich in Amsterdam zelfs een ongebruikelijk zwijgzame gastvrouw, die in een relatief rustig decor en zonder toelichting haar liedjes afwerkt, geselecteerd van al haar albums, zonder nadruk op het nieuwste.

Af en toe maakt ze met wat dansers een rondje over de catwalk door de zaal, onder de enorme halve bol die als een maan onder het plafond hangt. De andere helft steekt naar voren uit het decor. Veel extravaganter wordt het niet.

Het draait om de songs en de muziek, niet om kletspraatjes en kermis. Dat staat haar te prijzen, maar leidt er in deze strak geregisseerde popshow toch ook toe dat Grande een beetje op afstand blijft: ze bedankt de fans, Amsterdam juicht, maar een innige omhelzing blijft uit.

Zo staan de kleine ovalen videoschermen symbool voor de knappe voorstelling die geen samenzijn wordt: Grande zou zich iets meer mogen laten zien.

Ariana Grande

★★★☆☆

Pop

23/8 Ziggo Dome, Amsterdam

Herhaling: 24/8 en 11/9

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden