interviewarco gnocchi

Arco Gnocchi, de eerste hoofdredacteur van Dag en Nacht: ‘Ik wil podcasts maken waarvan mensen gelukkiger en slimmer worden’

null Beeld Pauline Niks
Beeld Pauline Niks

De Volkskrant sprak de nieuwe hoofdredacteur op zijn kersverse werkplek.

Arco Gnocchi loopt nog wat onwennig rond op de krappe redactie van podcastnetwerk Dag en Nacht Media in Amsterdam, zijn nieuwe werkplek. Hij moet aanbellen om binnen te komen en krijgt het koffiezetapparaat zonder hulp van een collega niet aan de praat. De kersverse hoofdredacteur verontschuldigt zich: ‘Ik begin officieel pas over een week.’

Dag en Nacht is voor de argeloze podcastluisteraar een onbekende naam, maar het bedrijf pionierde vier jaar geleden als eerste podcastproductiehuis van Nederland. Hun shows staan inmiddels standaard in de toplijstjes en werden afgelopen maand bijna acht miljoen keer beluisterd. Bekende programma’s zijn De Leeuw lult, Datevermaak en Man man man, de podcast. ‘Je moet Dag en Nacht zien als een uitgeverij of productiehuis. Makers kloppen bij hen, eh... ons aan met een goed idee, en wij helpen ze daarbij. De ene keer gaat het alleen om de distributie en het regelen van advertenties, de andere keer verzorgen we het hele maakproces’, legt Gnocchi uit.

Arco Gnocchi wordt de eerste hoofdredacteur van Dag en Nacht. Hiervoor werkte hij bij de publieke omroep, waar hij aan de wieg stond van het jongerenkanaal NOS Stories en programma’s bedacht voor BNNVara. ‘Het was mijn baan om vooral voor tv dingen te bedenken, maar ik kwam steeds vaker met ideeën voor podcasts.’

Zijn liefde voor het medium ontstond tijdens de vele uren die hij onderweg was als redacteur van 3 op reis. ‘Eerst luisterde ik tijdens een lange bustocht vaak muziek, omdat ik van lezen misselijk word. Maar goede podcasts bieden het beste van twee werelden: het is alsof je een goed boek leest, terwijl je iets anders aan het doen bent.’

De voetbalpodcast Neutrale kijkers opende bij hem de ogen. ‘Ik dacht vooraf: leuk, twee jongens gaan over het WK in Rusland praten. Maar in de praktijk ging het heel weinig over voetbal, maar ook over allerlei irrelevante randzaken. Ik had echt zin om terug te praten toen ik hier voor het eerst naar luisterde. Die sensatie was nieuw voor me. Het was ook de inspiratie voor mijn eigen voetbalpodcast.’ Samen met VI-journalist Freek Jansen maakt hij de Pak schaal podcast over Ajax.

Een grootse visie voor de toekomst van Dag en Nacht kan Arco Gnocchi niet uiteenzetten. ‘Die heb ik nog niet’, vertelt hij. ‘Ik wil graag podcasts maken waarvan mensen gelukkiger en slimmer worden, het liefst tegelijkertijd. En daar heeft Dag en Nacht er al een hoop van. Ik ben blij als we die beter kunnen maken, en er een aantal mooie aan toe kunnen voegen.’ Zo fantaseert hij hardop over nieuwe podcasts over geopolitiek, geschiedenis of de sportzomer.

Eén onderwerp staat wel al op de agenda: diversiteit binnen Dag en Nacht Media. Met de toevoeging van Gnocchi bestaat de leiding van het bedrijf uit drie witte mannen uit de randstad van rond de 40 – niet bepaald een afspiegeling van Nederland, beseft ook Gnocchi: ‘Laatst hadden Tim (de Gier, een van de oprichters, red.) en ik zelfs hetzelfde overhemd aan.’

De nieuwe hoofdredacteur vindt dat hij zich niet met mooie beloftes, maar met daden moet bewijzen. ‘Zeker als witte man van middelbare leeftijd, zoals ik, klinkt elke zin over diversiteit als een holle frase. Maar als er een manier is waarop we onze naam als grootste podcasthuis van Nederland kunnen verspelen, dan is het door er geen aandacht te schenken. En dat gaat dan niet alleen over diversiteit in culturele achtergrond, maar ook over geografische spreiding van de makers of de leeftijden. Ik wil podcasts maken voor mijn kinderen en voor mijn ouders.’

Gnocchi gaat de komende tijd gebruiken om uit te zoeken wat zijn positie als eerste hoofdredacteur van ’s lands grootste podcasthuis precies is. ‘De eerste weken past mij vooral bescheidenheid – ik weet nog niet eens hoe ik een kopje koffie zet. De dromen moeten groot zijn, maar de passen klein.’

Drie Dag en Nacht-podcasts waar Gnocchi graag naar luistert

Ik ken iemand die
‘In deze podcast bespreken drie jonge ouders de problemen waar ze tegen aanlopen. Het gaat over irritante kinderseries, ongemakkelijke ervaringen op de crèche of kinderen die met poep hun naam op de muur schrijven. De herkenbaarheid biedt troost voor mij als jonge vader: ik ben niet de enige die een keer uit zijn slof schiet of af en toe wenst dat zijn kind een dagje langer bij opa en oma blijft. Dat is fijn.’

Man met de microfoon

Man met de microfoon is een tegengif tegen de anonimiteit van de grote stad. Chris Bajema gaat in deze podcast op zoek naar verhalen van gewone mensen en weet die om te toveren tot gebakjes. Ik ben niet iemand die mensen snel aanspreekt op straat, dus ben erg blij dat Chris dat doet. Bij de NPO was deze podcast waarschijnlijk nooit gemaakt, maar ik denk dat we als Dag & Nacht heel trots mogen zijn dat Chris bij ons netwerk aangesloten is.’

De Vlaamse kunstroof

‘In deze docuserie vertellen Ieke Schout en Lieke Malcorps het verhaal van een van de grootste onopgeloste kunstroven ter wereld: het gestolen paneel van het Lam Gods. Het is een bekend verhaal, je zou het in twee minuten op Wikipedia kunnen lezen, maar de makers zorgen ervoor dat je er helemaal ingezogen wordt. Je wilt zo graag dat er een wonder gebeurt en dat ze het terugvinden.’

Hoe verdient Dag & Nacht geld?

Dag en Nacht Media verdient geld door advertenties aan te bieden voor en tijdens de podcasts. In De Vlaamse kunstroof is bijvoorbeeld reclame te horen van het toerismebureau van de stad Gent. Daarnaast produceert Dag en Nacht podcasts in opdracht van onder meer GroenLinks en KPN. Vorig jaar lanceerde Dag & Nacht het donatieplatform Vriend van de Show, waar mensen ‘vriend’ kunnen worden van hun favoriete podcast. In ruil voor een donatie krijgen vrienden extraatjes, zoals bonusafleveringen en prijsvragen. Het leeuwendeel van de donaties gaat direct naar de makers van die podcast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden