Appel wil ook wel even autohandel zijn

Bij de opening van de tentoonstelling 'Plan B', afgelopen vrijdag in de Amsterdamse galerie De Appel was het mogelijk een testrit te maken in een auto van het merk BMW....

Is na de oproer rond de Audi's van het Stedelijk en de Ford Ka's van Boijmans Van Beuningen de kunsttentoonstellingsruimte definitief op weg een autohandel te worden?

Nou, voor zover Simonka de Jong van de De Appel kan nagaan, hebben zich geen BMW-fanaten gemeld voor een rondje met de Z3 Roadster, een exclusief type 'met kogelvrijglas, zwarte leren bekleding en een sprekende computer aan boord'. Alleen mensen die wel met de kunst van Swetlana Heger & Plamen Dejanov wilden kennismaken. Het duo maakt bij wijze van kunstexperiment een jaar lang reclame voor BMW.

Maar voor de liefhebbers van het exquise autotype kan De Jong melden dat hij lekker rijdt. 'Ik ben er 's middags nog even mee naar de copyshop geweest'.

Twee chauffeurs - 'hele gladde mannen in foute pakken' - reden twee exemplaren van het BMW-type voor. 'Zelf rijden mocht niet, het was meer een sightseeing-tour.'

Vast een esthetische ervaring dus. 'Zo was het geloof ik niet bedoeld hoor. De kunstenaars willen meer ter discussie stellen hoe ver sponsoring mag gaan.' En daarom wil De Appel wel even showroom zijn. 'We hebben wel discussie gehad van tevoren. Ik heb er een dubbel gevoel over, maar het is een actueel thema hè.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.