Apocalyps expositie in Amsterdam: dood en verderf 'makes the world go round'

Art Chapel biedt een weinig hoopgevend toekomstbeeld. Relevant, dat wel, en zinnig. Maar niet zinnelijk: opnieuw blijkt schoonheid van ondergeschikt belang.

Ronald Ophuis, Prison Suicide, Egypt, 2015.

Hoe de wereld eruit zal zien als de Apocalyps zich aandient? Geen idee. Maar een glimp van de hoogst waarschijnlijk desastreuze gevolgen is te zien in de video van de Argentijnse kunstenaar Miguel Angel Ríos: een geelbruine blubberpoel waarin van alles ontploft en waar de bebouwing oogt als een achterbuurt in verval.

De video die Ríos maakte om ons die indruk te geven - titel Mecha - schijnt te zijn gebaseerd op een illegaal gokspel dat populair is in Colombiaanse cafés, waarbij mannen granaten naar een schietschijf werpen alsof ze Raymond van Barneveld zijn die een potje darts speelt. Explosieve hobby.

De video is tot half december te zien in Art Chapel, de kerk van een voormalige priesteropleiding aan de Amsterdamse Prinses Irenestraat, als onderdeel van de expositie Apocalyps. Vorig jaar opende de tentoonstellingsruimte daar haar deuren. Volgens initiatiefnemer, artistiek leider en vroegere Stedelijk Museumconservator Maarten Bertheux, is de ronde expositieruimte bestemd voor nieuw werk dat rechtstreeks van het atelier komt, of voor kunstenaars die tussen een aantal galeriepresentaties door toch even iets kunnen laten zien.

Bertheux: 'Musea willen tegenwoordig kunst die aan een aantal voorwaarden voldoet: dat het publiek trekt of juist cutting edge is, modern en internationaal. Er is geen plek voor wat daarbuiten valt.'

Apocalyps is de vierde expositie, na eerdere themaopstellingen over 'het idioom van de abstractie', 'dingen' en 'zoals jij en ik', met een grillige verscheidenheid aan kunstenaars, zoals Ni Haifeng, Ina van Zyl, Esiri Erheriene-Essi, Maria Roosen, Steven Aalders, Jan Maarten Voskuil en Meiro Koizumi.

Van alle tot nu toe gebezigde onderwerpen lijkt Apocalyps het meest aan te sluiten op wat op dit moment in de wereld gaande is - op het voorspelbare af, dat wel. Neemt niet weg dat de actuele zinnigheid van het getoonde werk groot is en even gevarieerd als de keuze van de kunstenaars, met Marc Bijl, David Bade, Kamagurka, Christiaan Bastiaans, Tjebbe Beekman, Rob Birza, Ronald Ophuis, Gé-Karel van der Sterren en Raphaela Vogel.

Dat kunst iets met schoonheid te maken zou hebben, het idee lijkt verder weg dan ooit. Dood en verderf 'makes the world go round' luidt het devies in de kunstkapel. In de schilderijen van Ophuis was dat altijd al duidelijk, hoewel het tafereel van een gevangene die zich in zijn cel een spijker in het voorhoofd probeert te slaan, wel even schrikken is. Ook bekend: het omgekeerde en zwartgeblakerde pentagram van Marc Bijl, het teken dat Satan het niet goed met ons voorheeft.

Des te verrassender dat ook Van der Sterren, toch zeker niet de somberste, ons nu een macaber beeld voorschotelt: van een container in een unheimisch leeg maanlandschap, waaruit een been bungelt. Voorwaar een vuig teken voor wat ons te wachten staat.

Apocalyps
t/m 17/12 in Art Chapel, Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden