Antilextherapie voor gekwetste Emily

THEATER Parade. Emily's Revenge door Isa Hoes, Marc-Marie Huijbregts en Karin Brurs, Zeker Weten door Van Houts en De Ket, Hans & Grietje door De Dutch Don't Dance Division en Freestyle Criminals door Hendrick-Jan de Stuntman....

Het Koningshuis is een graag geziene gast op de reizende theaterkermis De Parade. Vorig jaar zorgde kroonprins Willem Alexander (Dick van den Toorn) voor een coming out met een klef homotrio. Deze zomer eist zijn ex-vriendin de aandacht: Emily Bremers is haar breuk met Lex nog niet te boven en doet in de tent De Luxe gekwetst verslag van haar antilextherapie. Haar moeder Lisanne vergezelt haar; zij is in een diep dal beland door het wegvallen van de koninklijke society.

Isa Hoes (GTST) maakt van Emily een traantragische huppelkut in roze tweedpakje. Op de levensmuziek van Marco Borsato zingt ze hartstochtelijk over de rotte appel van Oranje. Stand up comedian Marc-Marie Huijbregts is als moeder nog nuffiger. Met bekakte gebaartjes strooit hij achteloos de meest denigrerende uitspraken in het rond. De afgedankte kroonverloofde en haar hilarische bijna-koningin-moeder worden van alledaags commentaar voorzien door Karin Brurs als huishoudster mevrouw Snijders. Zij lardeert de snedige mix van veur en deur met een zacht Nijmeegs g-tje.

Ook George van Houts en Tom de Ket scherpen hun tong aan een paar dialecten. In Zeker Weten, de turboversie van hun reguliere cabaretshow, lallen hun typetjes Brabants, Limburgs, Drents en Gronings. Allemaal hebben ze een klap van de wijsgerige molen meegekregen. Ze grappen over hun existentie, doen een dialoog over een dialoog en zoeken de vergetelheid zonder erin te geraken. Hoewel de timing nog niet op turbo staat, is de act van dwergprofessor Gustav Feigenbaum een sterk staaltje duoschap en zet het lied over een lied de Nederlandstalige popmuziek in zijn hemd. Vooral Van Houts verbeeldt mimisch en motorisch een tegelwand aan gezegden.

De Haags-Heerlense choreograaf Thom Stuart heeft zijn moderne dansmotoriek grotendeels thuis gelaten. In Hans & Grietje haalt hij het gelijknamige sprookje door een beslag van spel, zang, erotiek, travestie en beweging. In een klein half uur passeren een huiselijke seksscène, een hupse boswandeling, een xtc-shot in het knibbel-knabbel-pillen-huisje van de heks en een minirevue bij thuiskomst van de inmiddels volwassen broer en zus. De plakranden van deze grof geschreven satire zijn te zichtbaar, al dreunt de medley van Engelbert Humperdincks opera Hansel und Gretel, Henry Purcells King Arthur en Judy Garlands That's Entertainment lekker weg. Wat resteert is een monumentale verschijning van danser Rinus Sprong als ijshekskoningin en de broederlijke danspasjes van Marta Lopez Gracia en Andreas Leertouwer.

De enige die genoeg heeft van De Parade is het team van Hendrick-Jan de Stuntman. De broers Van Wees en hun makker Dreu Franklin, alias de Freestyle Criminals, nemen ons mee tijdens hun ontsnapping uit het gevang van bier en vertier. In een gedeukte vluchtauto imiteren ze het videospel carmageddon door te crashen met kinderwagens, groentenkramen en motoren. De rit charmeert als een stoute jongensdroom van drie halfwascriminelen. Je gelooft hen op hun boevenwoord wanneer ze beweren ooit de koninklijke familie te hebben ontvoerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden