Anouk klinkt anoniem

Anouks vorige album Paradise and Back Again was geen hoogvlieger. De plaat klonk gemakzuchtig en het ontbrak de liedjes aan enige samenhang.

Anouk tijdens het Symphonica in Rosso concert in de Arnhemse GelreDome. Beeld anp

Helaas is de grootste Nederlandse popster van de laatste twintig jaar niet tot andere inzichten gekomen. Queen for a Day klinkt zo mogelijk nog vlakker. De liedjes, voor het grootste deel samen geschreven met Tobias Karlsson, kennen net zo'n niksig Eurovisie-geluid als Walk Along, de Songfestival-inzending van Trijntje Oosterhuis dat ook door Anouk en Karlsson was geschreven.

Erger is dat Anouks sterkste wapen, haar zang, vaak naar achteren wordt gemixt zoals in het refrein van Be My Baby, of in het vorig jaar al uitgebrachte New Day. Anouk klinkt anoniem, de begeleiding is non-descript en zelfs de zangkoortjes van de immer betrouwbare Jennie Lena en Shirma Rouse klinken alsof ze in één keer vanaf een blaadje zijn ingezongen.

De liedjes zitten niet eens zo heel beroerd in elkaar. Maar na 10 minuten ben je vergeten naar wie je luistert. Naar Anouk dus, de topzangeres die zo veel meer kan dan nikszeggende deuntjes inzingen, maar die dit keer geen enkele poging onderneemt iets van zichzelf in haar muziek te leggen.

Pop, Anouk, Queen For A Day, Goldilox/Universal Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden