Annette Speelt zet zich met Lucifer opnieuw op de kaart

Of hij niet even wil gaan kijken waar zijn mede-engel blijft. Die is naar de aarde afgedaald om Gods nieuwe creatie te aanschouwen: de mens....

We zijn in de hemel. Die oogt hier als een strakke paars-blauwe vergaderruimte. De jonge Haagse groep Annette Speelt stak Lucifer van Vondel in een modern jasje. De klapdeuren hebben een hedendaags logo: boven de ene deur staat een boompje (de aarde), boven de andere staan drie vleugels (de hemel). Hun kledij is van nu, en aan het eind van elke scène schalt keiharde discomuziek.

Wat ze intact lieten is de taal. En ze maken het zichzelf daarmee niet eenvoudig. Vondels versregels vereisen nogal wat, ook van het publiek, maar je ziet de acteurs genieten dat ze zich dat Oud Nederlands eigen hebben gemaakt. Al heeft het een wonderlijk effect als je een jonge speler hoort zeggen: Wat gedruis verneemt men hier alree?`

Ze hebben in de tekst wel geschrapt, draken en strijdwagens blijven ook achterwege. Lucifer is in deze versie vooral een heftig verbaal discours. Regelmatig doet dat denken aan een nachtelijke kabinetscrisis, waarin iedereen de anderen probeert te manipuleren. Het bevalt een aantal van hen totaal niet dat God de nieuwe mens in rangorde boven hen plaatst. Zij waren toch uitverkoren? Hij had hen toch geschapen naar zijn gelijkenis?

Het woedendst is Lucifer, een actrice die met haar bontjasje oogt als een chique dame. Zij snelt drie trappen op om opperengel Gabriël te overtuigen dat dit niet kan. Inmiddels stookt Beëlzebub zijn maatjes op om te muiten. Dat lukt, maar de muiterij loopt op niets uit. We kennen het verhaal: de opstandige engelen worden uit de hemel gegooid.

Waar het deze spelers om gaat is het blootleggen van het mechanisme van een revolutie. Om dat te onderkennen moeten we wel enig hersenwerk verrichten, de meeste toeschouwers zullen al moeite genoeg hebben met de taal. Maar die moeite loont: deze Lucifer is een dappere onderneming met veel oog voor detail.

Annette Speelt zet zichzelf hiermee opnieuw op de kaart als een groep die zoekt naar een tegenwicht voor het makkelijk consumeerbare amusement waarmee de podia vol staan.

Marian Buijs


T/m 2 oktober in Den Haag en Amsterdam (www.annettespeelt).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden