InterviewAnne-Marie

Anne-Marie: ‘Ik wil dat mijn publiek mijn liedjes kan voelen, dat staat voorop’

‘Ik kan zelf echt uren door filmpjes swipen op Tiktok, ik vind het ongelooflijk hoe creatief mensen op die app kunnen zijn.’Beeld Daniel Cohen

De Britse zangeres Anne-Marie omringt zich het liefst met haar fans. Nu dat niet kan, doet ze dat op Tiktok, waar ze met Birthday een heuse hit te pakken heeft.

Toen popster Anne-Marie vorige maand Amsterdam werd binnengevlogen, bestond de 1,5-meterregel nog niet. Dat was maar goed ook, want Anne-Marie kwam niet langs om netjes afstand tot haar fans te bewaren.

Anne-Marie Rose Nicholson (28) uit het Engelse dorp East-Tilbury is een knuffelbeest. Soepel en zonder klagen gaat ze van meet-and-greet naar Instagramevenement. Haar laatste hit Birthday viert ze zelfs in Wondr Experience, een soort ballenbak voor influencers en selfiefanaten. Daar gaat ze onvermoeibaar op de foto met al haar fans. En dat zijn er veel.

Misschien juist omdat Anne-Marie zo aanraakbaar is. Ze snapt de wetten van het moderne popsterrenleven. ‘Ja, sorry, maar ik vind dit echt leuk’, zegt ze een dag later in haar hotelkamer in Amsterdam-Noord. ‘Ik zie dit niet als werk. Fans stoppen tijd en moeite in mij, dan geef ik ook tijd aan mijn fans, zo werkt dat.’

Anne-Marie beleeft een zelden vertoonde turbocarrière in de popmuziek. Ze zal hier in vijf al even snelle stappen uitleggen waaraan ze dat te danken heeft. 

Eerst even over dat liedje Birthday. Ook dat lijkt gemaakt door iemand die heel goed snapt hoe de popmuziek van nu werkt en vooral: hoe liedjes viraal kunnen gaan. Kijk op Tiktok, waar al meer dan 125 duizend gebruikers een verjaardagsfilmpje hebben gepost op uiteraard Birthday, met dat catchy refreintje in de gebiedende wijs: ‘Damn it’s my birthday, everybody love me.’ Birthday is een Tiktokkraker.

‘Maar dat was niet de eerste gedachte achter dat liedje hoor’, zegt ze. ‘Ik kwam op het idee dankzij Mariah Carey. Ik hoorde vorig jaar oktober dat nummer All I Want for Christmas voorbijkomen en ik dacht: jeetje, het is oktober. En wat is dat toch een slim liedje, dat ieder jaar weer een hit wordt. Toen dacht ik ook maar eens een lied te schrijven over mijn favoriete dag die ook altijd terugkomt.’

En die natuurlijk iedere dag van het jaar voor iemand, ergens op de wereld óók een belangrijke dag is, waarop het misschien wel aardig is dat nummer te draaien, op repeat. ‘Ja, toen we het eenmaal hadden geschreven, zagen we de potentie van Birthday. Maar nogmaals: er zat echt geen strategie achter om nu eens een heel slimme Tiktokhit te maken. Trouwens, ik vind Tiktok een ontzettend leuk medium. Ik kan zelf echt uren door filmpjes swipen, ik vind het ongelooflijk hoe creatief mensen op die app kunnen zijn.’ 

Over de kritiek op Tiktok, dat geen royalty’s aan artiesten uitbetaalt en waarop ook vervelende filmpjes kunnen worden gemaakt op jouw muziek, is Anne-Marie kernachtig: ‘Pff.’

Anne-Marie is lenig op sociale media en ook dat is een verklaring voor haar succes, dat drie jaar geleden begon met het opgewekte popnummer Ciao Adios, een kwart miljard views op YouTube. Ze staat op ieder denkbaar medium in contact met haar fans en daaronder gaat ze, anders dan bijvoorbeeld Billie Eilish en Stormzy, niet gebukt. ‘Ik kom berichten van haters tegen, maar die gooi ik meteen uit mijn contacten. Ja, de block-button is mijn beste vriend. Maar serieus: je moet daar niet te moeilijk over doen. Je moet sociale media een beetje zien als het echte leven; daar ga je toch ook niet om met mensen die je niet vertrouwt? Gooi ze eruit, heel makkelijk.’

‘ls je in het theater zit en je kijkt naar een goede acteur, dan voel je zijn verdriet of zijn boosheid. Je zit soms bijna mee te huilen.’Beeld Daniel Cohen

West End

Al is Anne-Marie pas een paar jaar een popfenomeen, als 5-jarige stond ze al op de Londense podia, in musicals als Les Misérables. ‘Mijn oudere zus Samantha ging naar een dansschool, en vanaf het moment dat ik kon lopen wilde ik ook zoiets, zingen of dansen. Dus zetten mijn ouders me op toneelles en brachten ze me naar audities. Zo kwam ik in die musicals op West End terecht.’

Die leerschool was volgens de zangeres onbetaalbaar, al had ze dat als kind natuurlijk niet door. ‘In musicals leer je om te acteren áchter het zingen, je leert emoties te vertolken. Als je in het theater zit en je kijkt naar een goede acteur, dan voel je zijn verdriet of zijn boosheid. Je zit soms bijna mee te huilen.’ Nu zijn de liedjes van Anne-Marie niet overdreven dramatisch, zegt ze, maar ze gaan wel over haar leven. ‘Ik zou niet weten hoe ik dat had moeten doen zonder mijn theaterachtergrond. Ik vrees dat ik dan heel emotieloos ‘la, la, la’ had staan zingen. En dat zou verschrikkelijk zijn, want ik wil dat mijn publiek ook mijn popliedjes kan voelen, dat staat voor mij echt voorop.’

Rudimental

De Britse danceband Rudimental is een enigszins stille, maar onverwoestbare kracht achter de Britse popmuziek van het afgelopen decennium. De band combineert zwoele soul en r&b met reggae en dance, en heeft een feilloos gevoel voor opkomend zangtalent, dat steeds als gast de vocalen mag verzorgen. 

Zo ook Anne-Marie, wiens eerste liedjes waren gespot door de band. ‘Ik was nog helemaal nergens, ik had een paar demo’s, dat was het. En toen vroeg Rudimental me om bij ze te komen zingen, voor hun plaat We the Generation. Ik had gewoon vreselijk veel geluk. Deze band is echt een spin in het web van de Britse pop en ze wilden me kennelijk een enorme duw de popwereld in geven.’

En zo zong Anne-Marie ineens vibende housetracks als Rumour Mill, en stapte ze de Britse hitlijsten binnen. En natuurlijk de betere popzalen en festivals. ‘Ja, toen stond ik ineens op dat soort podia. Heel anders dan de muziektheaters, daar kwam ik al snel achter en ook hier heb ik onvoorstelbaar veel van geleerd. In het theater is alles tot in puntjes geregeld, van het lichtplan tot de bewegingen. Op een poppodium moet je zelf maar zien hoe je beweegt, dat moet je even doorkrijgen hoor.’ 

Ook angstaanjagend: het publiek. ‘In het theater zag ik nooit publiek, dat zat gewoon in het donker. Nu stond ik op een festival in daglicht, in het aangezicht van een paar duizend man. Een vreemde gewaarwording, kan ik je vertellen.’

Karate

‘Het is grappig, nu we het er zo over hebben lijkt mijn voortraject helemaal uitgezet voor een carrière in de pop, maar dat is niet zo. Maar inderdaad, ik heb fanatiek aan karate gedaan en ook dat is een perfecte voorbereiding op een poploopbaan.’

De vechtsport van Anne-Marie is geen flauwekul: ze beschikt over de zwarte band in Shotokan-karate, en won gouden plakken bij internationale toernooien. ‘Karate is belangrijk voor me geweest, nu nog. Zonder karate zou ik een ander mens zijn. Karate leert je een paar essentiële dingen. Hoe je energie kunt kanaliseren en kunt focusen. Heel belangrijk. Verder leert karate je om aan te vallen vanuit verdediging. Het klinkt als een cliché, maar in de popmuziek krijg je heel veel negatieve feedback, zeker in het begin van je carrière. Als karateka leer je op te staan als je bent neergeslagen, zo simpel is het.’

Ed Sheeran

Je ontkomt er niet aan als je als beginnend artiest rondkijkt in de Britse popwereld: je ontmoet Ed Sheeran. Anne-Marie kwam vaak in contact met de megaster en de twee werden vrienden. Dat bleef niet zonder gevolgen. ‘We zaten een keer zomaar wat te ouwehoeren. We hadden het over de aanstaande tournee van Ed, die dat jaar de grootste poptournee ter wereld zou worden. Ja, zei Ed, dan ga jij mee als voorprogramma. Ik: ‘Prima joh, whatever.’ Een paar dagen later kreeg ik een mail. Hij meende het. Ik raakte een beetje in paniek en belde mijn manager: gebeurt dit echt? Neemt Ed me in de maling?’

Geen grappen: Anne-Marie ging in 2018 met Ed Sheeran op tournee, in de grootste Europese stadions, waaronder de Amsterdam Arena, met net een maand een eerste plaat op zak. ‘Totaal bizar, om vanuit het niets op de grootst denkbare podia te staan.’ Bizar en angstaanjagend? ‘Nee, en dat is de grootste les die ik heb geleerd van Ed. Hij is het bewijs dat je niet hoeft te veranderen als je groot bent gewonden. Hij is geen personage, hij is echt. Als je dat zelf ook probeert, valt er iets van je af, ook op het podium. Je eigenheid moet je personage zijn. Dat merk ik nu ook als ik op een gigantisch podium sta, dat ik kan ouwehoeren alsof ik in de pub sta. Ik heb lol. En daardoor het publiek misschien ook?’

De Britse popmuziek

Er is echt iets gaande in de Britse popmuziek, dat kan niemand de laatste jaren zijn ontgaan. Ed Sheeran en Adele werden al de twee grootste popsterren van de wereld, daar rennen nu Dua Lipa en bijvoorbeeld de grime-rapper Stormzy achteraan. En Charlie XCX. En Anne-Marie? ‘Ik denk dat in het Verenigd Koninkrijk de zelfverzekerdheid terug is in de popmuziek. We kijken meer naar onze eigen kracht, in plaats van naar de poptrends in de Verenigde Staten. Dat zelfvertrouwen maakt de muziek krachtiger dan ooit. Kijk naar Stormzy, in zijn raps hoor je niets anders dan hém, niets anders dan de plek waar hij is opgegroeid. De Britse popmuziek doet het nu zo goed, omdat we trouw zijn aan onszelf en weer vanuit onze eigenheid muziek zijn gaan maken.’

En dat succes werkt aanstekelijk. ‘Ik krijg steeds beter door wie ik ben en wie ik wil zijn in de popmuziek, een soort proces van zelfrealisatie. Zo leer je de belangrijkste regel in de popmuziek: vertel je eigen verhaal en lever nooit een nummer af dat niet zoveel te betekenen heeft.’

Het optreden van Anne-Marie op het 538 Koningsdag Festival is afgelast, maar vorige week verscheen haar nieuwe single Her.

Wereldwijd

Anne-Marie heeft fans over de hele wereld, dat blijkt uit de reacties op haar clips. De laatste weken verschijnen berichten uit Irak en uit India. ‘Ik had nooit gedacht dat mijn muziek mensen zou bereiken die een totaal ander leven hebben dan ik, en zelfs een leven waar ik me geen enkele voorstelling van kan maken. Irakezen hebben andere problemen dan ik, dat iemand dan toch jouw liedje oppikt en leuk vindt, is een van de wonderen van de popmuziek.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden