Recensie

ANNE is onopgesmukt toneel met weergaloos mooie beelden

Het zal zelden vertoond zijn: een koning die luid applaudisserend tussen de acteurs de trap afkomt en met hen poseert voor het onvermijdelijke fotomoment. Koning Willem Alexander deed het, gisteravond na afloop van de première van het toneelstuk ANNE, die plaatsvond in het splinternieuwe Theater Amsterdam.

Koning Willem Alexander poseert met de cast na de premiere van de theatervoorstelling ANNE over het leven van Anne Frank. Beeld anp

De koning was een van de genodigden die deze wereldpremière donderdag bijwoonde. Te midden van uiteenlopende gasten als Ivo van Hove, André van Duin, Albert Verlinde en Mies Bouwman. Zelden zal een Nederlandse theaterpremière zulke uiteenlopende beroemdheden hebben samengebracht in een uithoek van het Amsterdamse westelijk havengebied. Daar hebben producenten Robin de Levita en Kees Abrahams het afgelopen jaar speciaal voor deze productie Theater Amsterdam laten bouwen.

Opvallend veel schrijvers waren er ook: Tommy Wieringa, Joost Zwagerman, A. F. Th. van der Heijden, Connie Palmen. Waarschijnlijk omdat het toneelstuk ANNE geschreven is door hun collega's Jessica Durlacher en Leon de Winter. Zij baseerden zich op de dagboeken van Anne Frank en zetten de beschrijvende taal om in toneeldialogen. Als stijlmiddel kozen zij voor een vertelling in retrospectief.

ANNE begint met een fictieve ontmoeting van Anne met een jonge uitgever in een Parijse brasserie, vlak na de oorlog. Aan hem vertelt ze het verhaal van haar familie, de vlucht uit hun huis op het Amsterdamse Merwedeplein, het onderduikadres op de Prinsengracht (het Achterhuis), de deportatie naar Bergen-Belsen. De voorstelling ontrolt zich vervolgens als een vrij traditioneel en realistisch vormgegeven toneelstuk, waarin de techniek met rijdende schermen, tekstprojecties en filmbeelden slechts een bijrol speelt.

Artistiek leider Theu Boermans heeft het accent vooral op de vertelling gelegd en een bijna onopgesmukte acteursregie toegepast. Tegen het eind van de voorstelling, als het drama zijn einde nadert, overtuigt het artistieke team met enkele weergaloos mooie scènes en beelden, die ANNE tenslotte een stil makend slotakkoord geven.

Zaterdag in de Volkskrant een uitgebreide recensie van ANNE.

Beeld anp
Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.