Angstige momenten op Internetachtbaan

Op de Amsterdamse beurs staan geen Internetfondsen, anders zou de effectenwereld net als in Amerika op zijn grondvesten staan te schudden....

Hoeveel anonieme beleggers zich verbijten over hun eBay's en Amazons weten Nederlandse effectenhuizen niet, maar er is een hard cijfer, namelijk van het Internetfonds van ING dat een belegd vermogen heeft van 210 miljoen euro (463 miljoen gulden), wat betekent dat waarschijnlijk enkele tienduizenden beleggers staan 'blootgesteld'. De koers van dat fonds daalde sinds april met 35 procent.

De beheerder van dat Internetfonds, Guy Uding, is echter nauwelijks onder de indruk. De koers van zijn fondsaandelen is weliswaar flink gedaald, maar staat nog altijd ruim boven de aanvangskoers van september van iets boven de 11,34 euro. De Internetdip van het 'traditioneel slappe derde zomerkwartaal' is zelfs een uitgelezen moment om opnieuw inkopen te doen. 'Amerikanen hebben massaal Internetaandelen verkocht, omdat de omzetgroei tegenviel en onduidelijkheid bestaat over de rente. Sommige aandelen waren veel te duur, maar nu niet meer.'

Hij is ervan overtuigd dat Internetbedrijven nog 'gigantisch zullen groeien'. 'In Europa buiten Engeland en Scandinavië heeft nog maar 7 procent van de bevolking Internet-toegang. De elektronische handel, vooral tussen bedrijven, staat nog in zijn kinderschoenen.'

Dat neemt niet weg dat hij de val van Internetbedrijven nauwgezet volgt. Er zit immers veel kaf tussen het koren.

Van de 155 bedrijven die dit jaar naar de Amerikaanse beurs gingen, koerst driekwart inmiddels onder de uitgifteprijs, aldus onderzoeksbureau CommScan in New York. Bedrijven die nog moeten, zetten hun beursplannen even in de ijskast.

Zelfs gevestigde namen kunnen razendsnel van hun voetstuk vallen, zoals veilinghuis eBay de afgelopen maanden bewees. Dat bedrijf werd geteisterd door technische storingen waardoor het in juni in totaal 22 uur uit de lucht was. Dat lijkt betrekkelijk weinig downtime, maar deukte het vertrouwen van de klandizie zodanig dat de omzet in het hele tweede kwartaal 10 procent lager uitviel.

En omzet is het enige waar beleggers naar kijken bij Internetbedrijven, omdat zelden winst wordt gemaakt. 'Deze bedrijven zijn extreem moeilijk te analyseren', zegt analist Sybren Brouwer van zakenbank Kempen. 'De traditionele waarderingsmethoden zijn onbruikbaar.' Bij gebrek aan traditie worden daarom de gekste getallen gebruikt. Een vaste bezoeker van een grote website is bijvoorbeeld tweeduizend gulden waard, en een klant van een webwinkel is zelfs zesduizend gulden waard. Een combinatie van de twee kan zelfs tienduizend gulden per klant/bezoeker rekenen.

Dat zijn bedragen die pas ver in de volgende eeuw kunnen worden terugverdiend, maar grif worden betaald. Geen wonder dat de Internetbedrijven elkaar verdringen. Het doel is immers niet om snel winst te maken, maar om zoveel mogelijk klanten te werven voordat de markt verdeeld is. Een recent onderzoek van Stanford-hoogleraar Ezra Zuckerman wees uit dat populariteit het kostbaarste bezit is van een website.

Dit wordt moeilijker nu het aantal toetreders sneller groeit dan het Internetgebruik. Niet toevallig zag een gigant als Amazon.com zijn groei in het tweede kwartaal halveren. De voormalige virtuele boekhandel voelt zich genoodzaakt verder te investeren in distributiecentra en nieuwe producten zoals speelgoed.

Amazon staat niet alleen. Want de weinige Internetbedrijven die wél winst maken, zoals CNET en eBay, zullen waarschijnlijk verlies gaan lijden omdat ze hebben besloten hun marketinguitgaven op te schroeven om publiek te trekken.

Hoe wild de rit in de achtbaan van het Internet ook is, gevestigde Amerikaanse bedrijven doen hun uiterste best om op een Internet-start up te lijken. Want het klinkt wellicht ongelooflijk, maar jonge afgestudeerde managers werken liever voor een startend webbedrijf dan voor Microsoft. 'Een start up heeft meer upside', zegt ING's Uding, wat zoiets betekent als: je kunt veel rijker worden van opties in een Internet-starter dan opties in Microsoft.

Vandaar dat Microsoft zich net als Sun, Oracle, Cisco, IBM en vele anderen, afficheert als Internetbedrijf, of 'puntcom'-bedrijf', zoals het jargon luidt.

De softwarereus overweegt zelfs zijn Internet-activiteiten waaronder 's werelds meest populaire browser Explorer, onder te brengen in een bedrijf met een aparte beursnotering. Er is zelfs al een naam voor deze truc: tracking stock, een beursfonds dat de jojo-beweging van Internet-fondsen imiteert. Dat schrikt de talentvolste jonge managers en technici niet af. Integendeel. Het lokt ze aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden