BESPREKINGWorld Wide Window

Angstaanjagend en troostrijk: World Wide Window vat de coronacrisis in onbeschrijflijk mooie muziek

Selectie ramen van de dj’s en producers die meedoen aan het World Wide Window-project, een zes uur durende compilatie van elektronische muziek gemaakt in coronatijd. De opbrengsten gaan naar het Rode Kruis.

De Italiaanse dj en producer Giuseppe Tillieci, alias Neel, wilde vanuit zijn isolement iets positiefs bijdragen. Hij vroeg collega’s thuis nieuwe tracks te maken en stelde zo de indrukwekkende compilatie World Wide Window samen.

Was de wereld in goeden doen geweest, dan nog had het nummer A New Hope van Luigi Tozzi waarschijnlijk het kippevel op de armen getoverd. Die dreigende ondertonen van brommende synthesizers, met daaroverheen helder tingelende tonen van kristal, als voorbode van hopelijk een nieuwe dageraad: schitterend.

Maar nu, in een wereld vol lockdowns, afstandsregels en een ongewisse toekomst, is A New Hope nog aangrijpender. Luigi Tozzi, een van de vele aanstormende Italiaanse geluidskunstenaars en danceproducers van het moment, maakte de ijzige track op verzoek van zijn vak- en landgenoot Giuseppe Tillieci alias dj en producer Neel. Die besloot ruim een maand geleden, toen Italië volledig werd platgelegd, dat de kunst een sluiproute moest bieden uit onze misère.

A New Hope van Luigi Tozzi

App-gebruikers kunnen het nummer hier beluisteren.

Tillieci wilde vanuit zijn isolement – en met een hoofd vol zorgen – proberen in ieder geval iets positiefs in gang te zetten. ‘Ons leven was in één klap totaal veranderd’, laat Tillieci weten per e-mail, vanuit zijn woonplaats Rome. ‘Ik zat net als iedereen avond aan avond het nieuws te checken, vreselijke berichten te lezen over de oplopende aantallen doden en zieken. Mensen die stierven zonder afscheid te kunnen nemen van hun familie, zo verschrikkelijk. Ik besefte hoe belangrijk dingen zijn die in ons normale en alledaagse leven soms heel triviaal lijken, en vooral hoe cruciaal je vriendschappen en relaties zijn. Misschien kon ik mijn muziek inzetten om die gedachten onder woorden te brengen, dacht ik. En tegelijk mijn vrienden en collega’s aansporen om mee te doen.’

Tillieci begon links en rechts wat mailtjes rond te sturen, aan zijn vele contacten uit de bloeiende Italiaanse scene van de betere elektronische muziek en aan muzikale kennissen in de rest van Europa. Hij vroeg of iedereen een track wilde maken voor een covid-19-compilatie, die zou moeten dienen als soundtrack bij de crisis en misschien een kleine steun in de rug van de mensheid kon zijn. ‘Inmiddels zat bijna heel Europa thuis’, zegt Tillieci. ‘Veel artiesten lieten weten dat ze opgesloten zaten en soms niet eens naar de studio konden waar ze normaal gesproken hun muziek opnamen. Maar ik zei dan dat hun bijdrage ook geen puur goud hoefde te zijn, dat ze gewoon iets konden maken met de beperkte middelen die ze thuis voor handen hadden. Juist zo’n stuk zou deze tijd van isolement en beperkingen een geluid geven.’

Clessidra van Caterina Barbieri

Zijn eerste, aarzelende idee werd binnen een paar dagen een omvangrijk project, want vrijwel iedereen die Tillieci aanschreef, wilde meedoen. Veel musici waren waarschijnlijk ook dolblij met het verzoek, want het werkzame leven van optredens in clubs of op festivals lag uiteraard ook stil. En zo kon vorige week de bijna zes uur durende compilatie World Wide Window met de wereld worden gedeeld, met tracks van 56 dj’s en producers die vanuit isolement een muziekstuk maakten. De nummers werden opgestuurd mét bijlage: een foto van het raam van de huiskamer van waarachter de muziek was gemaakt. En wie de compilatie nu streamt op het aangewezen platform Bandcamp, ziet per track dus ook de blik op de wereld van de maker.

De titels van de nummers zijn vaak net zo veelzeggend als de foto’s van al die ramen. Het nummer Contact van Fabrizio Lapiana bijvoorbeeld, dat ons de hand reikt op een donkere, sonoor bonkende drumbeat en bas. Of het verstilde, bijna sacrale stuk A Thought Without Time van Giuseppe Tillieci alias Neel zelf, waarbij de tijd stil lijkt te staan en de gedachten de vrije loop nemen.

A Thought Without Time van Neel

App-gebruikers kunnen het nummer hier beluisteren.

Soms is de muziek somber of zelfs apocalyptisch, zoals de track Eternal Silence van producer Agonis. De bliepende tonen, zo te horen afkomstig van eenvoudige software uit een laptop, lijken de eindtijd in te luiden en je kunt je voorstellen dat die ook nabij is, als je wekenlang vanuit je raam staart naar compleet verlaten straten. Het bijna een kwartier durende Rido Piango (‘Ik lach, ik huil’) van Alessandro Cortini is nauwelijks met droge ogen uit te zitten: de sissende en schurende geluidsgolven worden steeds dreigender en je lijkt als luisteraar kopje onder te gaan in een zee van melancholie – een onbevattelijk mooi muziekstuk, dat door de omstandigheden waaronder het is gemaakt nog zwaarder op het gemoed drukt.

Hoopgevend is daarna het nummer Try to Understand, van de producer Laurence Guy. Op zijn sprankelende synthesizers en een enigszins opgewekte beat koersen we misschien dan toch af op dat licht aan het einde van de tunnel.

World Wide Window is een prachtige, belangrijke verzameling muziek en een van de eerste grote kunstwerken die de huidige gezondheidscrisis heeft opgeleverd. Volgens Tillieci zelf is het ‘een bescheiden bericht aan de wereld’, zegt hij. ‘En voor de artiesten die hebben meegedaan een herinnering aan het feit dat ze belangrijk zijn, ook al voelen ze zich in hun isolement zo eenzaam.’

RidoPiango van Alessandro Cortini

De bijna zes uur durende compilatie World Wide Window is te beluisteren op onlinewinkel en streamingplatform Bandcamp. Daar kan het album ook in hoogwaardige geluidskwaliteit worden aangeschaft, voor een minimumbedrag van 39 euro. Alle opbrengsten gaan naar het Rode Kruis. De plaat kan met beelden van het Italiaanse kunstenaarscollectief Sbagliato worden afgespeeld in de gratis app van Bandcamp.