Recensie Pavements of Gold (8+)

Toneelschrijver Rob de Graaf strooit met pareltjes en de acteurs maken hilarische types van de buurtbewoners.

Cherella Gessel als Angel in Pavements of Gold van De Toneelmakerij. Beeld Sanne Peper

Pavements of Gold (8+)

JEUGDTHEATER

★★★★☆

Door De Toneelmakerij, Bijlmer Parktheater en Theater De Krakeling. Regie: Wieke ten Cate. 19/5, Bijlmer Parktheater, Amsterdam. Daar 29 t/m 31/5, 2 t/m 10/6 in De Krakeling, Amsterdam.

Weinig leuker dan met gillende kinderen in een vol Bijlmer Parktheater te kijken naar een goed gemaakte jeugdtheatervoorstelling. ‘Daar woon ik!’, roept een jongetje, wijzend naar een flatgebouw dat voorbij schiet in de zinderende animatie van gelauwerde illustrator Brian Elstak. Ze klappen spontaan mee tijdens een ritmische speech van verzetsstrijder Anton de Kom, vertolkt door Gery Mendes als levend standbeeld. Ze joelen wanneer actrice Dionne Verwey de bal perfect in de basket dunkt. En ze zuchten opgelucht wanneer een cynische dakloze (Marcel Roelfsema) alsnog smelt voor een zwerfhond. Het verhaal van Pavements of Gold (8+) speelt zich af in hún wereld: de Bijlmer. Een aantal zal zich herkennen in de vragen van Angel, een mooie, open rol van Cherella Gessel, met fluorescerende sokken en kroontje in kroeshaar. Angel wil weten wie diegene is die uit haar kleutertijd verdwenen is en over wie iedereen zwijgt. Elstaks tekeningen helpen haar op weg. Zo komt Angel bij de moeilijke maar acceptabele waarheid.

Gery Mendes, Cherella Gessel en Dionne Verwey in Pavements of Gold van De Toneelmakerij. Beeld Sanne Peper

Regisseur Wieke ten Cate giet deze eerlijke queeste in een stadse, swingende mix van dans, muziek, tekst en beeld. Soms wordt veel uitgelegd, over het verschil tussen de architectuur en het hart van een stadsdeel. Maar toneelschrijver Rob de Graaf strooit er ook pareltjes doorheen, over gaten in iemands ziel: ‘Als je niet weet wat je mist maar je mist het toch, moet het wel iets groots zijn.’ De acteurs maken met voorplakkostuums hilarische types van herkenbare buurtbewoners, zoals de traag pratende Surinaamse tante, angstige voorbijgangers en druk bellende metroreizigers. Wanneer Angel uiteindelijk bij Gaasperplas (op tekendoek) weer uitstapt, dunkt ze feilloos alle aquareltekeningen in ‘het gapend gat in haar ziel’. Spannend om te zien hoe Pavements of Gold straks valt in De Krakeling, hartje grachtengordel.

Spannend om te zien hoe Pavements of Gold straks valt in De Krakeling, hartje grachtengordel. Beeld Sanne Peper