Review

Angelina Jolie's regiedebuut is rommelige, onnatuurlijke oorlogsporno

Rommelig plot, onnatuurlijke dialoog, verkrampte acteurs: vrijwel elke scène ademt onvermogen. Het levert Angelina Jolie's regiedebuut In the Land of Blood and Honey 1 ster op.

Regisseuse Angelina Jolie © AP

Zij: 'Zijn we zo verwerpelijk dat we uitgeroeid moeten worden?'
Hij: 'Tja, ik dood liever geen mensen met wie ik vroeger op school zat.'
De ene onmogelijke liefde is de andere niet. Vergeleken bij de personages in Angelina Jolie's regiedebuut In the Land of Blood and Honey hadden Romeo en Julia niet te klagen. Het ene moment zwieren ze nog innig verstrengeld door een danshal, de Serviër Danijel (Goran Kostic) en de Bosnische moslima Ajla (Zana Marjanovic), vervolgens maakt een granaat een einde aan het geluk, en staan ze tussen de doden en gewonden.

We bevinden ons in Bosnië, begin jaren negentig. Als het etnisch zuiveren eenmaal in volle gang is, komen de twee elkaar weer tegen. Zij als gevangene, hij als officier van een troep Servische soldaten, die de vers aangeleverde vrouwen de kampmores bijbrengen door ze eerst maar eens demonstratief te verkrachten. Danijel is niet minder wreed dan zijn ondergeschikten, maar worstelt bij al het moorden toch wat met zichzelf, al was het maar uit genegenheid voor Ajla, die alle ellende gelaten incasseert en desondanks voor hem blijft voelen.

Onvermogen
Zo'n extreem uitgangspunt kan spannend drama opleveren, maar vrijwel elke scène uit Jolies film ademt onvermogen. De plot is rommelig en zit vol onwaarschijnlijke wendingen, maar het voornaamste bezwaar is de onnatuurlijke dialoog die de toch al overduidelijk opgediende oorlogsdilemma's voortdurend uitspelt. Jolie beschikt noch als regisseur, noch als scenarist (ze schreef haar film zelf) over het vermogen om personages van vlees en bloed te creëren. Pijnlijk zijn de scènes waarin ze met behulp van veel strijklicht diepe gevoelens tussen Danijel en Ajla suggereert; we zien twee verkrampte acteurs heel erg doen alsof.

Bang dat haar publiek niet inziet hoe erg het was daar op de Balkan, stapelt Jolie de (overigens opmerkelijk eenzijdig belichte) oorlogsellende op: je ziet haar zitten achter haar schrijftafel, met een grote stapel VN-rapporten naast haar script. Nog maar een verkrachting erbij, want zo ging het toch? Daar dat shot van een sluipschutter bij een brug, hier die uitgemergelde mannen achter prikkeldraad. Beelden zonder zeggingskracht zijn het, leunend op een schokeffect dat snel wegebt.

Oorlogsporno
Illustratief is de scène waarin Ajla besluit zich te verschuilen achter een lijk tijdens een eenzame vlucht door het bos. Zonder enige noodzaak, behalve dat het Jolie een mooi naar plaatje oplevert.
Hoe goedbedoeld ook, het is oorlogsporno.

Regie Angelina Jolie. Met Zana Marjanovic, Goran Kostic, Rade Serbedzija.
In 15 zalen.

In the Land of Blood and Honey

  • Oordeel van onze recensent
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.