Anekdotes gezocht voor boekbladen

Het succes van Hard Gras blijkt niet eenvoudig te kopiëren. Lang niet alle boekbladen zijn levensvatbaar.

Hoeveel Hard Gras kan er groeien in de bladenwereld? Sinds het succes van het voetbalblad (een succes in deze sector is een verkoop van boven de vijfduizend exemplaren) zijn talloze pogingen ondernomen tot ‘boekbladen’ van ‘journalistiek-literair’ gehalte, over de meest uiteenlopende onderwerpen. De Muur (wielrennen), Koud Bloed (‘true crime’) en Bouillon (culinaria) blijken levensvatbaar. Maar bladen over schaatsen (Zwart IJs, later Glad IJs), popmuziek (Payola) en algemene ‘literaire journalistiek’ (Torpedo) stierven een wisse dood.

Soms om prozaïsche redenen, maar soms moet de conclusie misschien ook zijn dat breed uitgesponnen ‘leesverhalen’ wel een droom zijn van journalisten die willen ontkomen aan de ijzeren greep van krimpende kolommen en de vijf w’tjes, maar niet van lezers.

In het woud van de journalistiek-literaire bladen is weer een boom omgevallen: Wah wah . Het ‘literaire poptijdschrift’, begonnen in februari 2006, is op sterven na dood. Althans: uitgeverij Nieuw Amsterdam gaat de titel nog maar eenmaal per jaar als boek uitgeven, in plaats van viermaal.

Samensteller
Komend najaar zal violiste Janine Jansen de samensteller zijn van een soort Wah wah over klassieke muziek, zoals vorig jaar schrijver Joost Zwagerman een succesvolle bundel samenstelde onder de titel Groeten van Rottumerplaat.

De redactie (Thomas Verbogt, Jan Kuitenbrouwer en Peter Buwalda) kende wat onderlinge strubbelingen, maar de belangrijkste reden was de slechte verkoop van Wah wah in tijdschriftvorm.

‘Popmuziek blijkt een lastig thema’, zegt Jasper Henderson, redacteur van uitgeverij Nieuw Amsterdam, terugkijkend. ‘Wie van Ajax houdt, houdt van al het voetbal. Vandaar dat Hard Gras een succes blijft. Maar wie van hiphop of rap houdt, háát meestal oude rock of country, hoe goed daar ook over geschreven wordt.’

Sport lijkt een voedzame bron voor Hard Gras-achtige bladen. Maar bepaald niet elke sport. Voetbal en wielrennen wel, maar hardlopen – toch een bezigheid van talloos velen – kennelijk niet. Het blad 42 ging na een paar nummers ten onder.

Marketing
‘Door een gebrek aan goede marketing’, zegt redacteur Kees Kooman met spijt in de stem. Kooman gaat proberen 42 bij een nieuwe uitgever onder te brengen, want hij blijft geloven in de mogelijkheden voor een leesblad over lopen.

‘Hardlopen is een wat solistische bezigheid, daar moeten lezers onder zitten. Er zijn ook goede schrijvers genoeg die hardlopen. Ons eerste nummer verkocht zo’n vierduizend exemplaren, dat is heel redelijk. Alleen liep het later terug.’

‘Een goed thema in deze sector heeft een rijke geschiedenis vol anekdoten en legenden’, zegt Rob van Vuure, ‘bladendokter’ bij uitgeverij Sanoma en zelf redacteur van Matten, een levensvatbaar gebleken Hard Gras over schaken. Een zeker gedeeld heimwee en de kans de diepte in te gaan zijn onontbeerlijk, evenals bekwame schrijvers uiteraard.

Van Vuure ziet kansen voor het thema auto’s, tennis (de poging New Balls Please sneuvelde al eens) en – opmerkelijk genoeg – boksen. ‘Bijna niemand in Nederland bokst zelf, maar er bestaan zoveel verhalen over.’

Hardlopen lijkt Van Vuure minder kansrijk: ‘Dat is toch meer een sport van frisse jongens, zonder al te veel algemeen bekende iconen.’

Vertaling
Er is nog perspectief genoeg in deze sector: ‘Waarom niet een internationale versie van Hard Gras? Wij hebben bij Matten al eens gedacht aan een Engelse vertaling. Het is te veel werk, maar het zou heel goed kunnen, volgens mij.’

In de kraamkamer van de ‘literaire journalistiek’ wordt nu gewerkt aan een boekblad over royalty. Yvonne Twisk, uitgeefster bij Nieuw Amsterdam, heeft erover gesproken met onder meer royaltyjournalisten Dorine Hermans en Remco Meijer (de Volkskrant). ‘Er is op het gebied van het koningshuis een gat tussen de doorwrochte biografieën en de roddelpers. Daartussen willen wij opereren.’

De werktitel Boven Oranje is al weer van tafel, evenals King Size. Twisk: ‘We dachten ook aan Amalia, maar nee, we zijn er nog niet uit.’ In mei verwacht ze meer nieuws.

Henk Spaan, grondlegger/redacteur van Hard Gras. (Bart Mÿhl)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden