Anderhalf jaar zwoegen op de metamorfose van RTL Nieuws

RTL Nieuws maakt zich op voor een van de meest drastische veranderingen in zijn 25-jarig bestaan. Van enkel tv-nieuws naar multimediaal platform: dat vergde een complete 'rebranding'. Twee Britten zwoegden er anderhalf jaar op.

De nieuwe studio. Beeld RTL Nieuws

Ze zijn zelfverzekerd en trots, maar ook beduusd van de impact die het project uiteindelijk op hun leven had. Het was duidelijk niet alleen een kwestie van een nieuw logootje, erkennen Mark Porter (54) en Dylan Griffith (45), twee Britse topdesigners. Nee, het ging om het compleet heruitvinden van het merk RTL Nieuws, dat er voortaan op al zijn uitingen hetzelfde uit zal zien. Strakker, sneller, veel meer beeldtaal, passend bij de huidige 24/7 mediaconsumptie. Het resultaat is 'het tegenovergestelde van truttig', oordeelt hoofdredacteur Harm Taselaar.

Miljoenenproject
'Echt fris, en heel anders', vindt ook Porter, die ondanks zijn uitgebreide cv jongensachtig opgewonden is nu het resultaat eindelijk - aanstaande maandag 5 mei om 19.30 uur - onthuld zal worden. Achttien maanden geleden wonnen ze de pitch, waarna ze aan de slag mochten met RTL Nieuws, RTL Z en RTL Weer & Verkeer. De Britten mochten de creatieve bureaus inhuren die zij daarvoor het beste achtten. Het miljoenenproject werd zodoende een internationaal samenspel van Britten, Belgen, Amerikanen, Israëli's en Nederlanders.

Voor Porter, internationaal geroemd voor zijn redesign van The Guardian, was het zijn eerste tv-klus. RTL trok de ontwerpgoeroe aan, die er op zijn beurt Dylan Griffith bij haalde. Griffith, bekend van zijn werk voor MTV, concentreerde zich op de nieuwe leaders en het logo, waar Porter zich vooral op de site en de nieuwe apps stortte. 'Het klikte direct tussen ons', vertelt Griffith. Ze begonnen aan een klus die groter bleek dan gedacht.

Wereld zonder tablets
Want er is veel veranderd sinds de vorige keer dat RTL Nieuws een nieuw decor en leader kreeg. Dat was in 2007, een wereld nog zonder iPhones en tablets. Zeven jaar later wordt nieuws overal en altijd geconsumeerd. Porter: 'Dat gegeven was de basis voor de eerste schetsen van de nieuwe visuele identiteit. Het wordt geïnspireerd door het 'frame', het kader dat overblijft als je de inhoud wegdenkt op alle apparaten waarop nieuws wordt geconsumeerd.' Griffith vult aan: 'Je zegt er tegelijkertijd mee: dít is voor ons belangrijk.'

Het nieuwe logo. 'Wat kleur betreft kozen we voor blauw; Het mocht wel iets minder met het paars en het oranje...' Beeld RTL
Rick Nieman en Merel Westrik. Beeld RTL Nieuws
In de allereerste schetsen van Porter en Griffith duikt het frame al op. Beeld RTL Nieuws
Mark Porter, ontwerper Beeld RTL Nieuws

Ronde hoeken
De ronde hoeken van het bekende frame komen overal terug. In de typografie van de eerste drie letters van het nieuwe logo, in de leader, en ook in het futuristische decor, dat bestaat uit drie grote groene schermen waarop uiteenlopende beelden geprojecteerd kunnen worden. Robotcamera's zetten zich in beweging op commando's vanuit de regieruimte - er komt geen cameraman meer aan te pas. Regisseur Isabel Jacobs vertelt dat er via 'augmented'-technieken zelfs verslaggevers het decor in kunnen worden 'gebeamd'. 'Met vijf camera's tegelijk.' Ze voegt eraan toe dat deze tool voorlopig niet zal worden gebruikt.

Uitzenden op HD
Voor anchor Rick Nieman kon het allemaal niet snel genoeg gaan. Hij zat zich de afgelopen jaren flink te verbijten, erkent hij: 'Je ziet de ontwikkelingen in het buitenland, en dan wil je ook mee.' Hij moest wachten op een ander veelomvattend en noodzakelijk project: uitzenden op de nieuwe standaard, High Definition (HD). Daarvoor waren nieuwe camera's, nieuwe regieruimte en dus ook een nieuw decor nodig. Het HD-project maakte de weg vrij voor de complete vernieuwing bij het in oktober 25 jaar bestaande nieuwsprogramma. Maar dat ging wel lang duren.

Iconisch shot van Nederland
Voor Nieman en de andere anchors - onder wie de onlangs aangetrokken Merel Westrik - zal het resultaat voelen als een ultra-hippe jas. Het begint al bij de leader, het paradepaardje van vooral Dylan Griffith. 'Het begint met een iconisch shot van de zonsopkomst en een vlucht boven Nederland, grafisch in beeld gebracht. Dan verschijnen de frames. En dan gaan we naar de mensen op straat', vertelt Griffith terwijl de leader speelt. Daar is het logo; de show kan beginnen.

Talloze internationale nieuwsprogramma's werden vooraf bestudeerd. 'Ze doen het allemaal. Die wereldbol! No more Globes', luidde het motto dan ook. Het gebruik van flitsende 3D-effecten werd ook geschrapt. De nieuwe simpelheid keert terug in de nieuw te gebruiken graphics.

De nieuwe RTLZ-setting Beeld RTL
De nieuwe 'robo-cams' Beeld RTL
Ook de site krijgt een update. Beeld RTL

Leadermuziek
Geen vernieuwing zonder nieuwe muziek. De twee grootste jongens op dit gebied, Martijn Schimmer (The Voice, DWDD) en Stephen Emmer (Boulevard, RTL Nieuws) deden mee aan een blind pitch. Het werd uiteindelijk de muziek van Schimmer. Griffith: 'Die voelde gewoon goed.' De BBC News-achtige tune met golvende nieuwspiepjes nestelt zich al na één keer horen in je hoofd. Iets dat duidelijk ontbrak bij de tot nu toe gebruikte muziek. (beluister de nieuwe muziek onder aan dit artikel)

Het project kende ook tegenslagen, erkennen beiden. Het duurde even voor het duo op één lijn zat met de hoofdredactie en het technische verhaal was complexer dan gedacht. Griffith: 'Ga je voor een verandering, of ga je écht voor een verandering? Gelukkig gingen ze met ons mee.' Nu de klus is geklaard wordt het nieuwe RTL Nieuws naar eigen zeggen 'volledig omarmd door iedereen achter de schermen'. 'Als dat niet het geval was, hadden we gefaald', stelt Griffith. Hij noemt de rebranding 'tijdloos': 'Al zal er zeker weer een tijd komen dat het weer helemaal anders moet.'

Porter: 'Ik denk dat Dylan en ik RTL Nieuws goed hebben 'gepakt'. Het zit in ons hoofd - het is echt een deel van mijn leven geworden. Waar het verschil zit met het NOS Journaal? Het is meer van de mensen zelf, RTL Nieuws heeft een warmere band met de kijkers.'

De graphics zoals deze gebruikt zullen worden bij breaking news. Griffith: 'Het rood komt alleen terug in de woorden Breaking en Live. Grijstinten gebruiken we voor namen en beroepen, geel voor headlines en oranje voor locaties.' Beeld RTL
Dylan Griffith, grafisch ontwerper Beeld RTL Nieuws
De poster waarmee RTL Nieuws het land ingaat. Beeld RTL Nieuws
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.