Recensie We will rock you

Het liefdeskoppel Galileo Figaro en Scaramouche zingt hemeltergend hard.

Anastacia Beeld Margot de Heide

We will rock you

Musical

Door TEC Entertainment en Peeparrow Entertainment; muziek: Queen, tekst: Ben Elton; regie Massimo Romeo Piparo.

6/12 in AFAS Live Amsterdam. Tournee Den Haag, Groningen, Apeldoorn, Heerlen en Breda.

Rond een aantal bekende nummers van Queen schreef de Engelse auteur Ben Elton in 2002 de musical We will rock you. Een zogeheten jukeboxmusical, waarin songs van bekende artiesten worden gebruikt voor het vertellen van een nieuw verhaal. Producties als Mamma Mia! (ABBA) en Lazarus (David Bowie) zijn daarvan lichtende voorbeelden. We will rock you is dat helaas niet.

Dat deze productie de komende maanden wederom in Nederland te zien is, heeft ongetwijfeld te maken met de niet aflatende populariteit van Queen zelf. Producenten zijn dit keer het Nederlandse bedrijf TEC (vorig jaar gloriërend met The Addams Family) en het Italiaanse Peeparrow (Jesus Christ Superstar). De cast en crew zijn grotendeels Italiaans, met Stanley Burleson als Nederlandse inbreng en ex-rockbabe Anastacia in de rol van Killer Queen.

In drie uur tijd ontrolt zich een bespottelijk verhaaltje over de strijd tussen een groep enthousiaste muzikanten en enge buitenaardse wezens. Inzet is het vinden van een geheime trofee: een bijl, die uiteindelijk een gitaar blijkt. Yes: de muziek heeft gewonnen! In een foeilelijk draaidecor rennen de artiesten op en af, met Galileo Figaro en Scaramouche als liefdeskoppel. Beide acteurs spreken erbarmelijk Engels en zingen hemeltergend hard. Veelvuldig worden laserstralen ingezet, zowel op het podium als in de zaal.

Twee pluspunten: een geweldige live band en jazeker: het optreden van Anastacia. Die vrouw heeft tenminste enig benul van wat een podiumact vereist: kwaliteit, inzet en ervaring. Eén kritiekpuntje slechts: op een gegeven moment komt voor elke artiest het moment waarop de leren legging in de kast moet blijven.

De finale is voor een stampende versie van We wil rock you en als toegift wordt uiteindelijk Bohemian Rhapsody gezongen. Dan pas gaat de zaal uit zijn dak.