RecensieAn Unexpected Love

An Unexpected Love blijft luchtig, maar doet niet kinderachtig over zware onderwerpen ★★★☆☆

Dat alles afstevent op een voorspelbaar en veel te langgerekt einde, is jammer, maar ook in dat einde zit een inzicht verstopt.

Acteerkanonnen Mercedes Morán en Ricardo Darín in An Unexpected Love.Beeld Alejandra Lopez

Wanneer hun 19-jarige zoon het huis verlaat, slaat het ‘is dit alles’-gevoel hard toe bij Marcos en Ana. Ze zijn 25 jaar getrouwd. Het is een prima huwelijk, waarin ze elkaar veel durven te vertellen. Zo delen ze uiteindelijk ook hun twijfels. Is dit het legenestsyndroom of speelt er meer? Willen ze eigenlijk wel samen verder? Kun je na je 50ste nog een nieuwe start maken?

Met An Unexpected Love (El amor menos pensado) maakte de Argentijnse regisseur, scenarist en producent Juan Vera een romantische komedie voor door de wol geverfde volwassenen. Marcos en Ana, gespeeld door acteerkanonnen Ricardo Darín en Mercedes Morán, geloven allang niet meer in romantische sprookjes. Ze weten dat liefde soms moeite kost, dat het ook heel wat waard is om het gewoon samen goed te hebben. Toch zijn ze allebei benieuwd wie ze zullen zijn zonder de ander. Je kunt te zeer met elkaar vergroeid raken.

In goed overleg gaan ze uit elkaar, nieuwe avonturen tegemoet. Daten op middelbare leeftijd: Vera ziet er de humor van in, maar blijft zijn personages – en zijn publiek – gelukkig wel serieus nemen. Zonder flauwe grappen en met een aardige dosis optimisme (ouder worden is niet alleen kommer en kwel) laat hij zien hoe Marcos en Ana al snel nieuwe relaties krijgen. De vraag is natuurlijk of ze daar gelukkiger van worden.

An Unexpected Love blijft luchtig, maar doet intussen niet kinderachtig over zware onderwerpen. Vera en coscenarist Daniel Cúparo weten ze er op slinkse wijze in te stoppen, de zorgen over bejaarde ouders, opgroeiende kinderen en de onvermijdelijke aftakeling. In een van de mooiste scènes eet Marcos met zijn vader, die vertelt hoe hij op een kwade dag verdriet te lijf ging met een bezem.

Vera bewandelt vaker dat soort omwegen. Scènes die eigenlijk geen plek lijken te hebben in het verhaal, zijn juist veelzeggend. Ze tillen An Unexpected Love uit boven een simpel liefdesdrama. Dat alles afstevent op een voorspelbaar en veel te langgerekt einde, is jammer, maar ook in dat einde zit een inzicht verstopt. Soms moet je gewoon de tijd nemen (en flink opruimen) om alles op een rijtje te krijgen.

An Unexpected Love

Romantische komedie

★★★☆☆